Mercadona consolida el seu lideratge al capdavant de la distribució en els primers vuit mesos de l'any, després de ser la cadena que més ha crescut en aquest període. Per la seva part, Lidl i Dia també guanyen quota de mercat, segons les dades del Balanç de la Distribució elaborat per Worldpanel by Numerator.
La cadena de Juan Roig ha incrementat la seva quota en 0,7 punts percentuals (p.p.), fins a arribar a un 27,3% del mercat, després de tornar a créixer a la zona de Llevant, on registra un nou sostre amb el 34,1%, gairebé dos p.p. més que fa un any.
Carrefour es manté en la segona posició amb una quota de mercat del 9%, després de cedir un p.p. en veure's penalitzada per l'evolució negativa que té el canal hipermercat i no haver aconseguit compensar la pèrdua de compradors amb la seva xarxa de botigues de proximitat si bé la seva marca pròpia guanya pes.
Lidl, tercer amb una quota de mercat del 6,9%, és la segona ensenya que més puja en aquest període després d'elevar la seva quota 0,5 p.p. després d'aconseguir atreure més compradors a més categories, fet que afavoreix que els consumidors visitin més els seus establiments. A més, destaca que la marca de fabricant està tornant a guanyar pes en els seus lineals.
En quarta posició se situa Eroski, que manté una tendència positiva, amb una quota de mercat del 4,3%, després d'incrementar 0,1 p.p., en tornar a guanyar quota al País Basc i Catalunya.
Dia, cinquena amb el 3,7% del mercat, continua amb la seva reconquesta en la distribució, basant-se en la proximitat i en el desenvolupament de la seva marca pròpia, que li ha permès guanyar atractiu entre compradors com les llars amb fills i en les cistelles grans. Si bé en quota ha crescut 0,2 p.p. des de començament d'any, la nota més destacada és que és una de les cadenes que més ha crescut en compradors, fins a 1,2 punts percentuals. Un 44,3% dels consumidors ha comprat alguna vegada en una de les seves botigues.
En creixement de compradors, Aldi, vuitena en el rànquing, és l'única ensenya que supera Dia en aquests mesos, fins a 1,8 p.p. La seva quota en l'acumulat fins a l'agost ha crescut 0,2 p.p, fins a l'1,9%, una creixement basat no només en obertures sinó també en la fidelitat dels clients.
Alcampo, setena amb una quota de mercat del 2,8% després de perdre 0,3 p.p. en aquests vuit mesos, podria continuar cedint terreny depenent dels tancaments d'establiments, ja que la reestructuració del seu parc es veuria reflectit en els números.
El gran consum creix un 3,5%
Les llars han elevat la despesa en gran consum en un 3,5% en l'acumulat fins a l'agost, amb una millor evolució del consum dins de la llar, que s'ha elevat un 4,4%.
Respecte a la marca blanca, des de començament d'any ha crescut 1,7 punts percentuals, un ritme similar al de 2024, a causa de la bona evolució de les cadenes d'assortiment curt. Encara que durant els últims períodes s'observa una certa desacceleració d'aquestes marques, en l'acumulat fins a l'agost, la seva quota assoleix ja el 45,9%.
L'informe mostra que les cadenes d'assortiment curt i regionals són les que més creixen, ja que les primeres freguen un 40% de quota, fet que suposa un 1.5 p.p. més, mentre que les regionals se situen en el 18,4% (+0.5 p.p.).
D'altra banda, l'hipermercat es manté com el format que més pateix i tanca els vuit primers mesos de l'any amb una quota lleugerament per sobre del 10% (-1.2 p.p) mentre que el canal tradicional es manté al voltant del 15% de quota, fet que significa que continua perdent quota, si bé a menor ritme que anys anteriors (-0.3 p.p.).