La companyia automobilística Seat preveu acabar "a finals d'estiu" o "inicis de tardor" la connexió directa entre la planta d'acoblament de cel·les de bateries que està acabant de construir en el complex industrial de Martorell i les línies de muntatge de la fàbrica del mateix polígon. Seat està invertint 300 milions d'euros en aquesta planta d'acoblament, que produirà 1.400 conjunts de bateries al dia, una cada 39 segons.

Així ho ha explicat en una entrevista amb Efe el director de la planta de Seat a Martorell, Jose Arreche, que ha recordat que aquesta connexió es farà mitjançant un pont d'uns 600 metres de longitud. Aquesta estructura, de la qual està construïda "la meitat", permetrà unir la planta d'acoblament de cel·les de bateries, situada en un dels punts més elevats del complex industrial de Martorell, amb les línies de muntatge dels nous cotxes elèctrics. Quan estigui a punt, aquell pont permetrà portar aquests conjunts de bateries directament a les línies de muntatge.

Presèries de les bateries

La planta d'acoblament de bateria està destinada a muntar les cel·les de bateries procedents de la gigafactoría que Volkswagen està construint a Sagunt (València), si bé d'entrada rebrà cel·les de bateries de la planta de Salzgitter (Alemanya). La planta d'acoblament de cel·les de bateries va començar el març a produir en presèries les primeres unitats de bateries.

D'aquesta forma, l'empresa es prepara per fabricar el Cupra Raval, el primer cotxe elèctric que es produirà a Martorell, a començaments de 2026, que seguirà el de Volkswagen ID.2all, un elèctric urbà del grup. Des de fa mesos, Seat ja està immersa per complet en les presèries, és a dir, en els preparatius per a la producció en sèrie dels primers vehicles elèctrics, i això es nota a totes les seves instal·lacions, entre elles els tallers de muntatge o xapisteria.

Arreche ha garantit que, "a finals d'any, la planta estarà preparada" per produir elèctrics, ja que "només falta per qualificar les instal·lacions". Amb tots aquests processos de presèries, que impliquen tant el Cupra Raval com el nou model de Volkswagen, Martorell es prepara per "posar a punt les instal·lacions" per llançar la producció a començaments de 2026.

Quant a la data d'arrencada de producció del Cupra Raval, Arreche ha dit que encara no està decidida per part del grup, si bé està previst fer-ho durant el primer trimestre de 2026.

Ibiza i Arona

Amb referència a la marca Seat, el director de Martorell ha assenyalat que la factoria treballa en les noves versions de l'Ibiza i l'Arona, que començaran a produir-se en l'últim trimestre de l'any. Respecte a la producció total per a aquest any a Martorell, Arreche ha comentat que serà "similar" a la de 2024, perquè malgrat que la planta catalana compta actualment amb una línia menys -la línia 1 està adaptant-se a la fabricació d'elèctrics- les altres dues estan funcionant "al màxim" per compensar i poder atendre una "gran cartera de comandes".

Aquesta preparació de producció d'elèctrics ha comportat que, des de setembre de l'any passat, els models fabricats en la línia 1, els Seat Arona i Eivissa, han passat a la línia 3, al costat del Audi A1, mentre que la línia 2 continua produint el Cupra Formentor, el Cupra León i el Seat León. Preguntat pels reptes de futur de fabricació de Seat, que divendres va complir 75 anys d'història, Arreche ha comentat que la planta barcelonina té el desafiament de "mantenir la flexibilitat" actual, que li permet fer cotxes petits amb motors de combustió eficients, mitjans amb motoritzacions de combustió eficients i versions híbrides endollables, i ara incorporar els elèctrics. I tot això mantenint al màxim el volum de producció de la planta, que és la més gran d'Espanya.

Apagada a Martorell

Igual com tot el país, la planta de Martorell va patir la recent apagada elèctrica general, que li va fer estar sense electricitat fins a la una de la matinada, durant "gairebé tretze hores", ha explicat Arreche. Tanmateix, el directiu ha destacat que els generadors propis van respondre i van permetre abandonar la planta en condicions de seguretat a tot el personal.

La planta de Seat a Martorell és un grandíssim consumidor energètic i, per això, els generadors no permeten aguantar la producció, però ha destacat que l'endemà a mig matí la fabricació ja estava plenament recuperada, gràcies a una gran resposta de tot el personal.