La consultora de marca nord-americana Interbrand ha llançat el seu informe anual Best Global Brands, que recull les 500 marques més valuoses del món i les claus de creixement d'aquestes companyies al llarg de l'any. Com a novetat aquest 2023, el gegant de comerç electrònic Amazon ha desbancat Apple en recuperar el primer lloc, malgrat que el valor de la seva marca hagi caigut un 4% aquest any, dels 302.000 milions d'euros als 288.000 milions d'euros.

En la seva 23a edició, l'informe Best Global Brands publicat aquest mes de gener, ha tingut en compte tres components clau que contribueixen al valor acumulat de la marca: l'acompliment financer dels productes i serveis de l'empresa, el paper que exerceixen els negocis per influir en l'elecció del consumidor i la força que la marca té per imposar un preu prèmium o assegurar guanys a la companyia.

Marques més valuoses d'Espanya

En el cas d'Espanya, Santander, Zara, Movistar, BBVA, Mercadona, CaixaBank i Repsol són les set marques més valuoses del món. El banc espanyol presidit per Ana Botín ha augmentat el seu valor de marca un 23% en aquest començament d'any i ha pujat 10 posicions respecte a l'any passat, quan es trobava a la posició 126 de la classificació. L'informe explica que el creixement del Banc Santander està fonamentat en els seus "forts ingressos" i l'augment de cinc milions de clients, amb el Brasil com un dels mercats que més ha contribuït a aquest creixement.

Per contra, Zara (Inditex) cau 30 posicions respecte a l'informe de l'any anterior i, en concret, el valor de la marca líder del grup fundat per Amancio Ortega ha descendit un 5% en valor. Per la seva part, pugen també el seu valor de marca la multinacional de telecomunicacions Movistar (un 33%), que l'any passat ocupava el cinquè lloc entre les espanyoles i escala fins a la tercera més valuosa després de superar a BBVA, i destaca la sortida d'El Corte Inglés i l'entrada de CaixaBank. De fet, el grup de distribució espanyol fundat per Ramón Areces no ha aconseguit consolidar la seva posició entre les set marques del país més valuoses del món en perdre el 32% del seu valor.

La cadena de supermercats Mercadona, que l'any passat augment un 30% el seu valor, continua aquest any la senda de creixement, encara que amb un increment més moderat, del 7%. CaixaBank, el valor de marca del qual ha augmentat un 27%, s'ha incorporat a la llista a la posició 479, impulsada per l'adquisició de Bankia, i es preveu que al llarg de l'any segueixi a l'alça amb el nou enfocament en la indústria d'assegurances i comissions, amb la qual cosa espera incrementar els seus ingressos aquest 2023. La petroliera Repsol presidida per Antonio Brufau és la companyia que tanca el rànquing, caient de la posició 368 a la 500.

brand finance

55.700 milions d'euros d'aportació

Espanya és el tretzè país que més valor de marca aporta al conjunt del rànquing multisectorial internacional (1%) amb set marques a la classificació. En total, el conjunt de negocis espanyols aporta 55.700 milions d'euros, un 6% superior a la suma de les set companyies de l'any passat. Entre els trenta països que més valor aporten a la classificació tampoc no s'observen molts moviments, ni grans entrades, ni moltes sortides, segons es reflecteix en l'estudi Best Global Brands presentat aquesta setmana.

Els Estats Units continuen encapçalant la classificació quant a la xifra de marques, 201 en total, i la seva aportació en valor de marca és de 3.837.289 milions d'euros, el 50% del valor total de la llista. La firma tecnològica Apple, presidida per Tim Cook i el valor de marca del qual ha descendit fins als 288.500 milions d'euros, és ara la segona marca més valuosa del món, per darrere de la multinacional Amazon. La seva caiguda està relacionada amb un descens en la previsió d'ingressos, en tant que la companyia de Jeff Bezos és la marca més valuosa del món malgrat perdre 13.500 milions d'euros de valor.

Li segueix la Xina, amb 79 marques que sumen 1.378.351 milions d'euros, encara que enguany ha perdut cinc marques i aporta un 2% més a causa de les restriccions per l'augment de contagis de coronavirus al país.

Amazon, Apple i Google, al 'Top 3'

Les 500 marques més valuoses del món sumen un total de 77.713.531 milions d'euros, un 11% més del que sumaven les 500 marques de l'any passat, liderades per Amazon, Apple, Google, Microsoft, Walmart, Samsung Group, Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), Verizon, Tesla i Tik Tok/Douyin. Finalment, la companyia de cotxes elèctrics cofundada i dirigida per Elon Musk el 2003 i el gegant BYD (subsidiària automotriu de la multinacional xinesa BYD Co Ltd) figuren entre les multinacionals que més creixen del món gràcies a l'augment de la demanda de vehicles elèctrics.

Cabify despunta a Espanya

Paral·lelament, un informe elaborat per Kantar BrandZ a partir de la capitalització borsària i del valor atorgat pels mateixos consumidors, apunta que Zara, Movistar i Iberdrola lideren el top 30 de marques espanyoles més valuoses. El valor conjunt de les trenta millors companyies ha caigut més d'un 9% en comparació amb la classificació de l'any anterior, la qual cosa ha afectat també a Zara, que ha baixat la seva valoració malgrat conservar el lideratge. En aquest ranking publicat aquest dijous, l'única marca que ha entrat nova a la llista ha estat Cabify (28a posició). Santander i BBVA són la quarta i la cinquena marca espanyola de major valor, al mateix temps que CaixaBank avança tres posicions en un any i aconseguir la posició número 10 gràcies al seu creixement del 20%, ja consolidada la seva fusió amb Bankia i amb una "important" revaloració borsària a l'IBEX 35, segons l'anàlisi. Per la seva banda, Banc Sabadell (posició 25 vs 28 l'any anterior) es troba més allunyat, però creixent un 14%, de nou per una "destacada" revaloració a la borsa. 

El top 30 de marques espanyoles més valuoses es queda integrat per: Zara, Movistar, Iberdrola, Santander, BBVA, Endesa, Naturgy, Repsol, Mercadona, Caixabank, Massimo Dutti, LaLiga, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Mango, El Corte Inglés, Mahou, Cruzcampo, Mapfre, Iberia, Mutua Madrileña, Glovo, Jazztel, Banco Sabadell, Estrella Damm, Catalana Occidente, Cabify, Melià i Seat.