Liquats Vegetals, el fabricant de begudes vegetals de la marca Yosoy, té clar que una bona part del creixement l'obtindrà en els mercats exteriors, més concretament a Europa, i per això està analitzant com apropar-se a aquests destins tenint en compte que les begudes són un producte voluminós en termes logístics. Tant és així, que la companyia amb seu i producció a Viladrau (Barcelona) està sospesant pros i contres de replicar el model de producció al centre d'Europa, dins dels possibles projectes que inclourà en el pla estratègic 2025-2027. Sense donar res per fet, la firma propietat de la família Erra contempla diverses opcions perquè considera que establir nous centres productius als mercats on exporta és una estratègia de creixement que té sentit, més si es té en compte que estan entre la tercera i quarta marca a països com Holanda, Alemanya o Anglaterra; i que tenen gran potencial a Àustria, per exemple.

Per introduir-se als mercats exteriors, tota la gamma de begudes vegetals es comercialitza a més de 50 països amb la marca Natrue i reporta el 30% del negoci total de 85 milions d'euros, amb les últimes dades facilitades que corresponen a 2022. El balanç de 2023 també serà positiu, confirma Oriol Gabarró, director comercial del grup, que explica que l'any passat es va incrementar la producció global anual en litres, això implica l'aportació de diverses varietats amb les marques Yosoy -amb 16 begudes sense lactosa, sense gluten i d'origen vegetal-, Monsoy -ecològica i adreçada al canal dietètic-, Almendrola -específica beguda d'ametlla- i Natrue -per a exportació-. La planta de Viladrau proporciona feina a unes 300 persones.

La previsió per al 2024 és "seguir creixent a doble dígit", en un sector "en creixement", però en el que també "hi ha un fort posicionament de la marca blanca". No obstant això, a Liquats estan acostumats a bregar amb aquesta competència perquè, segons explica Gabarró, "que la marca blanca ostenti un 46% del mercat de la gran distribució en gairebé totes les categories no és res que no passi als mercats europeus, si més no, dins de la categoria de les begudes vegetals". Per tant, "la situació de la marca blanca a Espanya no és excepcional", insisteix. 

El director comercial assegura que la batalla s'ha d'afrontar des de la innovació i, en el cas de Yosoy, potenciant l'ADN que va donar peu a la creació de Liquats Vegetals, el 1991: potenciar el consum d'una alimentació saludable i equilibrada, amb primeres matèries naturals, sense additius ni sucres afegits, perquè "els nostres productes es consumeixin cada dia". 

Gabarró recorda que la marca Yosoy és la primera del mercat de begudes vegetals a Espanya, amb una quota del 12,8%, en aquesta categoria de begudes, les vedes de la qual superen els 388 milions d'euros, segons dades de Nielsen. La quota de Yosoy equival, doncs, a 49,7 milions d'euros en valor, i 29,9 milions, en litres. 

Liquats Vegetals Viladrau
La planta de Liquats Vegetals, a Viladrau, dins del parc natural del Montseny. / Liquats Vegetals

El consumidor de cafè, en el focus

El consum de begudes vegetals és bàsic per a moltes persones, fins al punt que aquesta categoria de producte ja ha arribat al 39% de les llars espanyoles i és aliment plant based més consumit pels espanyols, seguit dels iogurts i gelats. Un estudi de Liquats Vegetals determina que el 98% dels consumidors que prenen cafè amb llet o beguda vegetal, el 40,2%, és a dir, 4 de cada 10, el combina amb beguda vegetal.

Per això, en el marc de la fira Alimentaria, la companyia ha presentat dues innovacions vinculades al consum del cafè, "per atraure també nous consumidors i més concretament en el segment barista on el consum de cafè està tenint creixements del 60%", explica Oriol Gabarró. Amb la marca Yosoy, s'han llençat els primers cafès en format ready to drink que es poden prendre "a l'hora de sortir de casa amb presses, per anar al gimnàs, per prendre a l'oficina o per gaudir d'un moment de consum tot just sortir del supermercat, per exemple", diu el director comercial. La marca veu interessant posicionar-se en aquest segment ready to drink perquè a Espanya ja genera un valor de 188 milions d'euros i un volum de 47 milions de litres, i només el 4% està elaborat amb begudes vegetals, segons dades Nielsen. Yosoy entra en la categoria amb un producte de civada i cafè i una de civada cappuccino, en format de 230 ml, per un perfil de consumidor d'entre 18 i 34 anys.

A més de la innovació, Liquats Vegetals està plenament compromesa amb el seu entorn més pròxim, no en va està ubicada al parc natural del Montseny. El respecte al medi ambient forma part del seu ADN des de la seva creació i, per aquest motiu, la companyia impulsa diversos projectes i iniciatives dirigides a aconseguir aquest objectiu. Un equip intern organitzat que treballa per a reduir el consum d'aigua en la planta, una reducció que a la fi de 2022 era ja del 15%, i s'ha intensificat durant el 2023.