Liquats Vegetals, el fabricant de les begudes vegetals Yosoy, ha consolidat el volum de vendes entorn dels 85,15 milions d'euros el 2022, després de l'important salt que va registrar la demanda dels seus productes durant l'any de la pandèmia, quan les seves vendes es van disparar més d'un 27%, per passar dels 65,5 milions d'euros els 83,3 milions. La facturació de l'últim any és similar als 85,02 milions de 2021. La companyia de la família Erra, amb seu i producció a Viladrau (Barcelona), informa que ha concentrat el seu creixement a les marques pròpies, que han augmentat les seves vendes en un 2,6%, el 2022, i que generen la meitat de les vendes. Gràcies a la innovació en producte, la marca té una quota de mercat del 15% al sector de les begudes vegetals a Espanya, i compte amb les marques Yosoy, Yosoy Ecológico, Monsoy, Almendrola i Natrue.

En línia amb l'esforç en innovació, l'empresa s'ha centrat en el desenvolupament de nous productes zero additius, innovacions dins dels segments sucres 0% i Barista, aquesta última especialment pensada per als amants del cafè. Així, l'any passat van posar focus a tres productes: la reformulació de la beguda Yosoy Avena sense gluten i que no es talla al barrejar amb el cafè, i les propostes barista de Yosoy Barista i Almendrola Barista. "Es tracta de productes que els consumidors reclamaven des de fa temps i que busquen satisfer les seves noves necessitats", explica Laura Erra, directora general corporativa de Liquats Vegetals, i membre de la segona generació.

Amb un model de negoci dual, Liquats també treballa per a marques de tercers, sobretot pel que fa a l'exportació, sempre amb fórmules diferenciades a les dels seus productes propis. Un altre informe del negoci prové de l'exportació a 50 països. Actualment, l'exportació pesa ja més d'un 25% de la facturació de Liquats i "ha estat un fort motor de creixement en els últims anys", comenten fonts de la companyia. Els principals països són alguns mercats europeus, destacant la presència al mercat holandès. També és rellevant el seu pes al Canadà i alguns països de Sud-amèrica, com Colòmbia i Xile, entre d'altres. A Viladrau treballen unes 300 persones.

A Espanya, les begudes Yosoy es comercialitzen a les cadenes de distribució i establiments especialitzats. Es venen principalment en el lineal de lactis, ja que la majoria de consumidors les consumin com un substitutiu en la llet a l'hora de l'esmorzar. Tanmateix, també hi ha begudes com les de coco o les d'avellanes, que tenen un consum diferent perquè s'assimila més al d'un refresc i es consumeixen entre hores o per plaer.

Des de 1991, Liquats Vegetals ha centrat la seva expansió a les begudes vegetals elaborades sense additius i amb la base de l'aigua que obtenen en la població de Viladrau, al parc natural del Montseny, per disposar d'aigua amb beneficioses sals minerals i baixa en sodi. Liquats és una empresa familiar que va ser fundada per Josep Maria Erra, actual president de la companyia. Des de 2017 va iniciar un procés de transició per professionalitzar la companyia, consolidant un equip de direcció i passant el lideratge a la segona generació de la família. Per al mig termini, la companyia no destacar establir un centre de producció en un altre emplaçament fora d'Espanya.

En l'àmbit d'innovació i investigació, des de fa dos anys, compta amb un equip intern organitzat que treballa per reduir el consum d'aigua en la planta, una reducció que a finals de 2022 era ja del 15%. No obstant això, Liquats Vegetals segueix amb una forta inversió per a la reducció de l'aigua i aquest any es preveu reduir entre un 8% i un 10% més el consum d'aigua que necessita per produir un litre de producte.

El 2022, ha construït una nova depuradora d'última tecnologia, amb una inversió de 7 milions d'euros, per a la qual han rebut una ajuda de l'administració, ja que a escala de país es vol incentivar els projectes d'economia circular. La depuradora permetrà a Liquats "vessar al llit amb totes les garanties". "En una segona fase, de cara a l'any vinent, ens permetrà obtenir biogàs dels llots de la depuradora per la seva utilització en la nostra planta productiva", explica Erra. Aquest projecte d'economia circular reduirà de forma significativa l'empremta de carboni "facilitant el nostre propi proveïment, amb l'objectiu de ser una empresa cada dia més sostenible."

A més de les millores en la qualitat i subministrament de l'aigua, com a primera matèria de la seva marca, Liquats Vegetals incideix en la recerca dels cultius que utilitza per a les seves begudes vegetals. Fa dos anys va iniciar uns assajos agronòmics en col·laboració amb l'IRTA per aprofundir encara més en les característiques i la qualitat del gra de civada i treballar per introduir el cultiu local de la civada per al seu consum a Catalunya. Ara com ara, ja s'està treballant per determinar les zones geogràfiques més viables per a la producció de civada i quines varietats són més aptes per al cultiu. Segons Erra, "col·laborem, juntament amb l'IRTA i l'empresa Grans del Lluçanès, en la realització de proves de camp a escala industrial. Fem seguiment de la sembra d'aquest any amb diferents varietats de civada i hem impulsat un estudi per analitzar la petjada hídrica".