L'espanyol Pablo Isla, que va ser conseller delegat d'Inditex en els primers anys i president de la tabaquera Altadis, s'estrena al capdavant de la multinacional Nestlé amb un pla d'acomiadaments que afectarà 16.000 treballadors, equivalent al 6% de la seva plantilla mundial. La multinacional suïssa ha anunciat aquest dijous una reducció de plantilla global que suposarà de 16.000 llocs de treball durant els pròxims dos anys, i també ha elevat el seu objectiu d'estalvi de costos a 3.000 milions de francs suïssos (3.228 milions d'euros) per a finals de 2027.

L'empresa no ha revelat a quins centres o zones geogràfiques afectarà la retallada de plantilla, tot i que ha deixat entreveure que se centraran en aquelles unitats de menor potencial de rendibilitat. La multinacional suïssa té deu plantes de producció a Espanya, quatre d'elles a Catalunya, on, a més, hi ha les oficines centrals de l'empresa a Espanya, concretament a Barcelona.  Nestlé fabrica cafè a Girona i Reus (Tarragona), aigua embotellada a Viladrau i xocolata a Casellbisbal, aquestes dues últimes a la província de Barcelona. En 2024, treballaven 4.024 persones a Espanya, per sota de la 4.229 de l'any anterior, segons la xifres de l'empresa.

“El món està canviant i Nestlé necessita canviar més de pressa. Això inclourà prendre decisions difícils, però necessàries per reduir la plantilla en els pròxims dos anys”, ha indicat Philipp Navratil, conseller delegat de Nestlé, que va assumir el càrrec el mes de setembre passat després de l'acomiadament de Laurent Freixe per infringir el codi de conducta de l'empresa.

L'ajustament se centrarà en tasques administratives, amb 12.000 professionals administratius en diferents funcions i geografies, cosa que generarà un estalvi anual de 1.000 milions de francs (1.076 milions d'euros) per a finals del 2027, el doble del pla original, mentre que s'espera que els costos extraordinaris de reestructuració duplicaran l'estalvi anual. Així mateix, Nestlé preveu dur a terme una reducció addicional de la plantilla d'aproximadament 4.000 persones com a part de les iniciatives de productivitat en curs en fabricació i cadena de subministrament.

Per altra banda, la companyia ha assenyalat entre les seves prioritats estratègiques per als pròxims mesos les oportunitats de creixement i un enfocament clar en l'assignació de capital de forma racional. Es busquen així oportunitats més sòlides, amb una inversió a gran escala més gran, juntament amb una ambició més gran en innovació i ampliant el seu enfocament, incloent-hi un canvi radical en el coneixement del consumidor i les capacitats de màrqueting.

“A mesura que Nestlé avança, serem rigorosos en el nostre enfocament d'assignació de recursos, prioritzant les oportunitats i els negocis amb més potencial de rendibilitat”, ha explicat Navratil, afegint que l'empresa serà més audaç en invertir a gran escala i impulsar la innovació per assolir un creixement accelerat i la creació de valor. “Juntament amb altres mesures, estem treballant per reduir substancialment els nostres costos i avui estem augmentant el nostre objectiu d'estalvi a 3.000 milions de francs suïssos per a finals del 2027”, ha destacat l'executiu, per a qui les accions que s'estan prenent “asseguraran el futur de Nestlé” com a líder en la indústria i permetran millorar el rendiment general i generar valor per als accionistes.

“Estem fomentant una cultura que adopta una mentalitat de rendiment, que no accepta perdre quota de mercat i on guanyar és recompensat”, ha postil·lat.

Caiguda de les vendes

Al mateix temps, la companyia helvètica ha informat que en els nou primers mesos del 2025 les seves vendes van sumar 65.869 milions de francs (70.880 milions d'euros), xifra que representa un descens interanual de l'1,9% en termes absoluts, però que en dades orgàniques, que exclouen l'impacte del tipus de canvi, va suposar un augment del 3,3%, incloent-hi un augment del 2,8% dels preus.

Els ingressos de Nestlé a Amèrica van disminuir un 4,8% fins al setembre, amb 25.294 milions de francs (27.218 milions d'euros); mentre que van augmentar un 2,6% a Europa, amb 12.785 milions de francs (13.758 milions d'euros); i un 2,5% a Àsia, amb 15.263 milions de francs (16.424 milions d'euros). Així mateix, les vendes de Nestlé Health Science van sumar 4.849 milions de francs (5.218 milions d'euros), un 1,4% menys; mentre que les de Nespresso van augmentar un 2,6%, fins a 4.706 milions de francs (5.064 milions d'euros); i les del negoci d'aigües i begudes prèmium van caure un 0,4% interanual, fins a 2.753 milions de francs (2.962 milions d'euros).

En el tercer trimestre, de juliol a setembre, les vendes de Nestlé van assolir els 21.641 milions de francs suïssos (23.287 milions d'euros), cosa que representa una caiguda interanual del 2% en dades absolutes, tot i que implica una millora del 4,3% en xifres orgàniques. “Impulsar el creixement liderat per RIG (creixement intern real) és la nostra prioritat número u. Hem incrementat la inversió per aconseguir-ho, i els resultats comencen a veure's. Ara hem de fer més i actuar amb més rapidesa per accelerar el nostre creixement”, ha comentat Philipp Navratil.

Per al conjunt de l'exercici, la companyia espera que el creixement orgànic de les vendes millori en comparació amb el 2024, així com un marge subjacent d'almenys el 16%, incloent-hi un impacte negatiu més gran dels aranzels vigents i els tipus de canvi actuals.