Els agents de trànsit dels Estats Units –la NHTSA– han obert aquesta setmana una investigació a Waymo, el fabricant de cotxes sense conductor propietat d’Alphabet, l’amo de Google, després que es registressin 22 accidents. La NHTSA és l’agencia federal encarregada de la seguretat a les carreteres si bé la legislació sobre vehicles autònoms depèn de cada un dels Estats.

Els taxis autònoms de Waymo circulen en determinades àrees de les ciutats nord-americanes de Phoenix, Austin, San Francisco i, des del març passat, a Los Ángeles. Precisament, l’arribada de Waymo a aquesta última metròpoli va ser polèmica perquè diverses autoritats locals van criticar la suposada manca de seguretat i, des dels sindicats, que aquest tipus de servei de taxi sense conductor acabaria afectant a l’ocupació, segons informacions de la premsa local.

L’alcaldessa de Los Ángeles, Karen Bass (Partit Demòcrata), va advertir la tardor passada al govern de Califòrnia –concretament, a la Comissió de Serveis Públics de Califòrnia– que els vehicles autònoms necessiten més proves i que les administracions locals haurien de tenir més competències per regular la seva activitat.

Aquesta mateixa setmana, Jason B. Carr, un creador de contingut d’Arizona, ha posat en evidència la seguretat dels vehicles de Waymo: ha aconseguit que s’aturessin al mig del carrer perquè anava vestit amb una samarreta negra en la qual havia estampat un senyal de stop. Efectivament, el software del vehicle detecta el senyal, però sense diferenciar si és real o un simple truc.

La NHTSA també instrueix investigacions sobre la seguretat de Cruise, el fabricant de cotxes autònoms de General Motors; Zooz, d’Amazon, i Tesla, que té com a fundador i primer executiu a Elon Musk, segons informacions recopilades per Morning Brew. L’agència de trànsit continua acumulant dossiers sobre accidents.

Cruise, propietat de General Motors, va retirar els seus cotxes sense conductor després que, fa uns mesos, un d’aquests vehicles arrossegués un vianant sis metres. Recentment, Cruise ha tornat a les carreteres, però amb supervisors humans per comprovar la seguretat.

Zooz, d’Amazon, també ha estat objecte d’una investigació però no perquè els seus vehicles hagin topat contra altres sinó al revés: com a mínim, dos dels seus cotxes han estat envestits pel darrere després que frenessin de cop o sense necessitat.

Tesla va actualitzar el software Autopilot de dos milions de vehicles, però va continuar tenint problemes de seguretat motiu pel qual se li va obrir una nova investigació. Un informe de la NHTSA apunta que, entre 2018 i 2023, es van registrar 13 accidents mortals amb vehicles que tenien l’Autopilot, segons van recollir diversos mitjans.

L’abril passat, Tesla va informar que en el primer trimestre d’aquest any ha reduït els beneficis en un 55%, fins els 1.129 milions de dòlars, respecte el mateix període de l’any anterior. Uns dies abans, Elon Musk va anunciar l’acomiadament de 14.000 empleats, el 10% de la plantilla, per correu electrònic.