Des d'aquest cap de setmana, els taxis autònoms de Waymo i Cruise circulen sense restriccions de lloc ni horari i amb tarifació pels carrers de San Francisco; no sense els recels de les autoritats locals que temen per la seguretat del trànsit i dels sindicats del sector que els veuen com una amenaça. Aquestes empreses de mobilitat urbana, que pertanyen respectivament a Alphabet (matriu de Google) i General Motors, han obtingut el permís de la Comissió d'Usos Públics de Califòrnia (CPUC), després de tenir en servei, de manera restringida, alguns taxis autònoms en els últims mesos. Malgrat que l'experiència pilot ha evidenciat alguns problemes -com se sancionen les possibles infraccions, com es resolen els errors de la conducció autònoma o en les àrees d'estacionament...-, els Chevrolet Bolt, un petit monovolum elèctric 100%, de Cruise i els Jaguar i-PACE de Waymo es mouen per la ciutat. Per assegurar-se i ampliar els serveis, l'empresa d'Alphabet està pendent del nou model de robotaxi que ha encarregat a la marca Zeekr, que desenvoluparà el conglomerat xinès Geely, i que gaudirà d'una autonomia d'uns 700 quilòmetres.

La ciutat de Califòrnia ha estat pionera en l'ús de cotxes autònoms als Estats Units. Però els vehicles sense conductor també s'estan emprovant en altres ciutats americanes, de fet, Waymo i Cruise tenen un servei comercial en l'estat d'Arizona, en part de la seva capital Phoenix i els suburbis de la localitat, també amb el servei de robotaxi. L'expansió dels seus serveis en el conjunt dels Estats Units està sotmès a l'autorització que realitzi cadascun dels estats americans. Cruise va anunciar que portarà els seus serveis de conducció autònoma a Los Angeles, Dallas, Austin, Miami, Atlanta i Nashville. Waymo va dir a començaments d'aquest mes que s'expandiria a Austin, a més d'una incursió ja prevista a Los Angeles.

La decisió de la Comissió d'Usos Públics de Califòrnia (CPUC) ha estat polèmica. Els bombers de San Francisco van declarar que havien detectat almenys 55 aldarulls amb vehicles autònoms des de principis d'any i Darcie Houck, comissionada de la CPUC, va advertir Cruise i Waymo de la "tremenda" responsabilitat que tenen i que han "d'anteposar la seguretat" a qualsevol altre aspecte.

La implantació del servei de robotaxi és, encara, una assignatura pendent a Europa, on la legislació europea no contempla aquest tipus de circulació sense conductor, tret d'excepcions com la de la ciutat de Munic. Per a la ciutat alemanya, les firmes Mobileye (propietat del gegant Intel, amb seu a Israel) i l'operador alemany de mobilitat SIXT han desenvolupat un taxi autònom i han encarregat la producció d'unitats d'un tot terreny de set places i 100% elèctric al fabricant xinès NIO.

Mentrestant, a la Xina, el mes de maig passat la companyia Pony.ai comptava amb 100 taxis autònoms en proves a la zona de Guanzhou, i ja opera 10 taxis sense conductor i amb conducció 100% autònoma a la capital de la Xina. Però de moments, les autoritats xineses permeten la circulació d'aquests vehicles amb un conductor al seu interior.