International Airlines Group (IAG) va registrar unes pèrdues després d'impostos i partides excepcionals de 87 milions d'euros durant el primer trimestre d'aquest any, el que suposa un descens del 88,9% respecte al mateix període de l'exercici anterior, millora impulsada per la forta recuperació dels viatges.

El benefici de les operacions d'IAG va ser de 9 milions d'euros, davant les pèrdues de 718 milions de l'any anterior, segons ha informat la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Aquests resultats es publiquen un dia més tard que IAG anunciés la sortida de Javier Sánchez Prieto de la presidència d'Iberia, lloc que serà substituït de forma transitòria per Fernando Candela, que exercirà el càrrec entre juliol i desembre d'aquest any. El grup que dirigeix Luis Gallego va facturar entre gener i març 5.889 milions d'euros, un 71,4% més que un any abans, a conseqüència de la forta recuperació de la demanda de lleure, tant de curt com de llarg radi, per sobre de la de negocis, més lenta.

"IAG ha registrat uns sòlids resultats financers en el primer trimestre, període en què les aerolínies del grup van recuperar capacitat fins a aproximar-se als nivells anteriors a la pandèmia", ha assenyalat el conseller delegat del grup, Luis Gallego, en un comunicat. "Iberia va obtenir un benefici rècord en el primer trimestre i totes les nostres aerolínies van superar les previsions, beneficiant-se d'una demanda sòlida i un menor preu del combustible durant el trimestre", ha afegit.

Recuperació del lleure i el turisme

En els tres primers mesos de 2023, la capacitat mitjana d'IAG (al qual pertanyen Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level) en seients-quilòmetre oferts (AKO) va augmentar un 46% davant el primer trimestre de 2022 i va quedar només un 5% per sota de la de gener a març de 2019. La millora també es va deure a la bona evolució de la rendibilitat del grup i a l'efecte positiu de l'abaratiment del combustible, encara que aquesta partida gairebé es va duplicar (1.758 milions d'euros) per l'augment de l'activitat.

Els ingressos de passatge van sumar 5.041 milions d'euros, un 90% més que un any abans (2.655 milions) però els derivats de la càrrega van baixar un 25%, fins a 323 milions d'euros per la recuperació del transport marítim. El grup preveu que a finals d'any els beneficis abans de partides excepcionals siguin superiors al rang de la seva anterior previsió, d'entre 1.800 i 2.300 milions d'euros, resultat de la recuperació de la capacitat, que espera situar en el 97% de la de 2019 aquest any. Les perspectives per a l'estiu són encoratjadores, amb un 80% dels ingressos previstos per al segon trimestre ja reservats i una recuperació total de l'activitat prepandèmia als mercats estratègics de Llatinoamèrica i de l'Atlàntic Nord.

Es dispara la demanda a Espanya, Llatinoamèrica i els Estats Units

​Per aerolínies, la demanda especialment forta a Espanya i Llatinoamèrica, així com en les rutes als Estats Units, s'ha reflectit en els millors resultats en un primer trimestre en la història d'Iberia, on la demanda de viatges de negocis està recuperant-se lleugerament més ràpid que en les altres companyies. British Airways també va tornar al benefici (14 milions abans d'excepcionals), amb més intensitat en els desplaçaments de lleure, en tant que Vueling va perdre 12,2 milions i la irlandesa Aer Lingus es va deixar 22,6 milions. IAG Loyalty va sumar 1,2 milions d'altes de nous clients durant el trimestre, un 50% més que en aquell període d'abans de la covid, i va consignar un benefici de les operacions de 81 milions d'euros.

En el primer trimestre, el hòlding hispanobritànic va rebre tres aeronaus de fuselatge estret (un Airbus A320neo i dos A321neo) i té prevista l'entrada d'un total de 29 avions el 2023. Malgrat les seves perspectives positives, destaquen una sèrie d'incerteses com la contínua volatilitat en els entorns geopolític i macroeconòmic, que pot tenir un impacte significatiu en el preu del combustible (el seu cost més gran) i en la confiança del consumidor.

Igualment, assenyalen l'escassa previsibilitat de les reserves dels clients per a la segona meitat de l'any i l'impacte que podrien tenir en l'activitat de les vagues en curs entre els controladors de trànsit aeri francesos o entre diferents col·lectius a l'aeroport de Heathrow (Londres). IAG ha reduït el seu deute net des dels 10.385 milions de fa un any fins als 8.400 milions a tancament de març passat. El 2022 va guanyar 431,5 milions, amb la qual cosa va aconseguir remuntar la sotragada de dos anys provocat per la covid que el va portar a acumular pèrdues de més de 9.800 milions.