House of Lithium arrenca la liquidació de les seves societats a Espanya, coincidint amb la reestructuració que està duent a terme la matriu del grup, el fons de private equity canadenc SOL Global.

La primera filial afectada per aquest procés és l'empresa catalana de patinets compartits Reby, líder al sud d'Europa en micromobilitat, l'operació de compra del qual es va formalitzar fa tan sols un any i mig per 100 milions de dòlars, segons fonts coneixedores del procés.

House of Lithium va aplicar ja un ERTO a tota la plantilla a l'estiu de l'any passat i va iniciar processos per liquidar les filials, en rebre una demanda dels anteriors accionistes i fundadors per no complir les seves obligacions de pagament per l'adquisició de la companyia. Es tracta dels emprenedors Pep Gómez, Guillem Pagès, Cristina Castillo i Kiran Thomas. El procediment, pendent encara de sentència, s'està duent a terme en els tribunals nord-americans.

La notícia es coneix poques setmanes després que la Comissió de Borsa i Valors dels EUA (SEC, per les seves sigles en anglès) acusés el nou president i CEO de SOL Global, el canadenc Andrew DeFrancesco, de presumpta estafa i frau en el cas de Simply Inc.

Es tracta d'un procés de reestructuració complex que inclou el nomenament de dos nous consellers, la dimissió del director general que substitueix DeFrancesco, el cessament de noves inversions i la "tinença dels valors actuals fins que millorin els mercats de capitals".

El fons SOL Global és conegut per haver adquirit tres companyies a Europa durant l'últim any i mig, dues empreses espanyoles i una d'anglesa: Reby, líder al sud d'Europa en micromobilitat, l'empresa Kimoa, la marca de moda de Fernando Alonso, i l'empresa anglesa de fabricació industrial de llantes de cotxes de luxe Rimstock.

Fundada el 2018, Reby va créixer amb el boom de la mobilitat compartida fins a plantar-se el 2021 amb un volum de negoci d'uns 15 milions d'euros, entorn de 70 empleats, i una flota de 4.000 patinets repartits entre Barcelona, Gijón, Sevilla, Tarragona, Terrassa i Saragossa (a Espanya), i a Bèrgam, Caserta, Florència, Lecce, Nàpols i Taranta (a Itàlia, de la mà de K-City, una empresa tecnològica napolitana).

Des de principis de 2023 i coincidint amb els problemes financers de House of Lithium, la companyia ha deixat d'operar progressivament a Barcelona, Sevilla, Terrassa, Tarragona i Saragossa, on, la policia local ja ha començat a traslladar els vehicles al dipòsit, segons l'Heraldo de Aragón,