Holaluz afronta el 2024 confiant en la recuperació de la demanda per accelerar el negoci de les instal·lacions d’autoconsum solar col·lectiu i per incrementar el nombre de clients adscrits al seu producte de subscripció d’electricitat verda Tarifa Justa. Les previsions de l’energètica que dirigeix Carlota Pi apunten que, tot i que amb limitacions, les famílies tornaran a fer una aposta per l’energia solar i el subministrament amb renovables, com ha demostrat el balanç del quart trimestre de 2023 en què els contractes solars sota gestió van augmentar un 2% intertrimestral, amb 763 vendes, i en tot l’any passat el nombre d’instal·lacions realitzades i facturades va ser 2.791, de les quals 467 es van dur a terme en l’últim quadrimestre. Seguint aquesta tònica, Holaluz creu que arribarà a contractar d’entre 3.800 i 4.200 noves instal·lacions aquest any.

La companyia espera traduir el nou impuls del mercat en un resultat positiu per a la companyia que xifra en 17 milions d'ebitda (resultat operatiu) per al 2024, després de la reestructuració de negoci que va iniciar el 2022 i intensificar el 2023 i de la reducció de la plantilla en 200 persones en l’últim trimestre de 2023. L’any passat es va iniciar “amb una caiguda del mercat solar residencial d'un 50% a Espanya pels elevats tipus d'interès, perquè els particulars trobaven un cost molt alt del finançament de les instal·lacions, per la incertesa sobre l’evolució de l’economia i per la falsa sensació d'una energia més barata per les baixades d'impostos i ajudes que l’administració va regular sobre el preu de l’energia”, argumenta Carlota Pi. La responsable del grup determina que això va ser determinant en un model de negoci en el qual el 50% de les vendes en instal·lacions requerien finançament bancari. 

Aquests condicionants, generalitzats a tot el sector, han fet passar per estretors a moltes de les distribuïdores energètiques. En part, ha permès que Holaluz doblés la quota de mercat del negoci solar passant d'un 1,6% el 2022 a més de 3% el 2023. Això en un mercat d'autoconsum col·lectiu -és a dir, que les instal·lacions residencials o industrials s'autoabasteixen, però a més, l'energia sobrant es reverteix a la xarxa general i dona subministrament a altres usuaris- amb molt poca penetració encara a Espanya, xifrada en el 4%, quan en altres països europeus és del 30% i "això és així perquè hi ha hagut i encara hi ha mesures que han incentivat l'autoconsum; mentre que a Espanya tots recordem el mal que va fer l'anomenat impuesto al sol, que no es va derogar fins a 2018".

No obstant la caiguda del negoci, el 2023, “després d’un primer trimestre de l’any nefast per al nostre negoci, que ens va deixar unes pèrdues de 23 milions d’euros, a partir del mes d’abril i fins al desembre Holaluz ha generat caixa i ebitda positiu, fins a tancar l’any amb 3 milions de resultat operatiu en positiu”, afegeix.

La presidenta d’Holaluz entoma també “en positiu” els entrebancs que han tingut, tenint en compte que, des del seu punt de vista, “ha servit per adonar-nos que sense la reorientació haguéssim escalat un model de negoci erroni”. Ara, el present depèn de continuar impulsant la generació distribuïda a escala per tal de facilitar la producció i el consum d'electricitat 100% verd i de km 0. En aquest sentit, Holaluz es prepara per al llançament del seu producte de lísing solar per subscripció alhora que segueix treballant per augmentar la penetració dels actius flexibles (bateries i carregadors de vehicle elèctric) per oferir el màxim estalvi als clients. La companyia té acords amb Tesla i Sungrow per a la comercialització de bateries d’emmagatzematge perquè “aquests actius flexibles també són peces fonamentals per a fer créixer la demanda”, insisteix Carlota Pi, que aquest dilluns va explicar el projecte i objectius de Holaluz en la sessió Dona vida a l’impacte de la tecnologia verda, que va tenir lloc en el marc de 4YFN, al Mobile World Congress 2024. En concret, des de l'entrada en el negoci de les bateries, el maig de 2023, la firma ha aconseguit una penetració en ele mercat del 15%, segons les seves pròpies dades.

En aquest sentit, cal dir que Holaluz continuarà millorant la tecnològica d'energia verda amb el desenvolupament de la seva pròpia plataforma per tal de donar millor producte i servei en la Tarifa Justa, el producte de subscripció d’electricitat verda que li reporta més nombre de clients.