Bon dijous! Aquesta setmana, les notícies importants s’han fet esperar, tot i que estaven previstes. S’han produït aquest mateix dijous: una de general, que afecta a totes les empreses i al conjunt de l’economia, la baixada dels tipus d’interès a la zona euro, per part del Banc Central Europeu, fins al 2%, i la junta d’accionistes de Grifols, amb la qual el gegant farmacèutic català ha donat per tancada la crisi.
El gener del 2024, el fons Gotham City va emetre un informe contra Grifols i el que va venir després és conegut. En resum, va caure estrepitosament a borsa, la CNMV va obrir una investigació i la companyia va haver de fer canvis, tant comptables com de governança. La família es va apartar de la gestió i es va nomenar un conseller delegat extern, Nacho Abia. També es van clarificar les relacions entre els hòldings de la família i l’empresa d’hemoderivats i les seves filials. Però quedaven serrells, com el canvi en la presidència, que s’ha visualitzat aquest dijous, en el qual la junta ha ratificat el nomenament d'Anne-Catherine Berner com a presidenta, i la composició final del consell, que ha rebut el suport dels fons d’inversió i la majoria d’accionistes. Grifols gira full definitivament.
L’opa del BBVA al Sabadell segueix donant notícies. Aquesta setmana, declaracions a banda, s’ha publicat una enquesta d’opinió sobre l’opa, segons la qual dos terços dels clients del banc català canviarien d’entitat si és absorbit pel BBVA. A més, la majoria de clients, també els del BBVA, no veuen amb bons ulls l’operació. Aquest mateix dijous, Artur Mas, Ximo Puig, Pere Aragonès, Oriol Junqueras, Andreu Mas-Colell, Antoni Castells, Natàlia Mas i Vicent Soler han signat un article d’opinió conjunt per demanar al govern espanyol que aturi l’opa, ja que consideren que va contra l’interès general, i el Parlament ha fet el mateix. Però segurament el més original que llegiràs és quines són les 12 grans famílies que assessoren el BBVA a Catalunya, que va explicar el Josep Maria Casas.
I també aquest dijous hem publicat una nova edició, la setena, de FOCUS ON, els debats d’ON ECONOMIA, sota el títol Hidrogen verd: energia per al futur, acció per al present. Al debat hi han participat Luis Travesedo, Moeve CCE H2 Project Manager, Albert Ballbé, Consultor Sènior de Projectes de Descarbonització d’Acció, l’agència per a la competitivitat del Govern, Miguel Antonio Peña, secretari de l’Associació Espanyola de l’Hidrogen Verd (AeH2), i Arturo Vilavella, COO i cofundador de Jolt Green Hydrogen Solutions. Tots quatre han coincidit a destacar el gran potencial d’aquest vector energètic, tant per substituir l’hidrogen gris com per arribar on l’electrificació no arribi, però també en el fet que necessita temps i inversió. Podeu veure el debat en aquest enllaç.
Aquesta setmana hem posat el focus en altres sectors, empreses i directius.
Empreses de la setmana

Triple aposta de Molins
Molins accelera en el seu creixement. La cimentera que dirigeix Marcos Cela ha anunciat aquesta setmana que fa un pas de gegant en la consolidació dels seus negocis de solucions prefabricades de formigó a la península Ibèrica amb dues operacions: la compra del fabricant portuguès Concremat i la construcció d'una nova planta de solucions prefabricades de formigó al centre d'Espanya. A més, obrirà una fàbrica d'Escofet by Molins a Oklahoma (Estats Units), que es dedicarà al disseny i fabricació de mobiliari urbà i paviments per a espais urbans. En total, una inversió de 100 milions d’euros, com va explicar la Maria Teresa Coca.
Europastry, nova fàbrica a Portugal
Europastry també creix a Portugal. L’empresa catalana especialitzada en masses congelades de fleca ha posat en marxa una planta de producció a Carregado, Portugal, dissenyada per fabricar brioixeria "d'alt valor afegit", com ha explicat la Sara Casas. Amb una inversió de 40 milions d'euros, la instal·lació es considera la "més avançada de la seva categoria a Europa", segons la companyia, ja que incorpora "processos de producció completament robotitzats i altres innovacions pioneres al sector". La planta comptarà amb una capacitat de producció de 20.000 tones de producte a l'any a plena capacitat i un nou centre logístic que s'utilitzarà per proveir al mercat portuguès.
Revolut estrena caixers fets a Barcelona
Revolut estrena els seus primers caixers de marca pròpia dissenyats i desenvolupats íntegrament al TechHub de Barcelona, on l'entitat dona feina a unes 300 persones. Com ha explicat la Cristina Hidalgo, el banc ha triat Espanya, on compta ja amb gairebé cinc milions de clients, per al desplegament d'aquestes màquines, que serviran per emetre targetes o retirar diners físics, però d’aquí a uns mesos iniciarà la seva expansió per Europa. El tret de sortida tindrà lloc aquesta mateixa setmana en el Primavera Sound de Barcelona, que se celebra a la capital catalana fins al diumenge, on Revolut ha instal·lat dos caixers provisionals.
Acord en l’ERO de Freixenet
Setmana moguda a Freixenet. La plantilla va decidir allargar la vaga per protestar contra l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) del líder del cava i, aquest dimecres, finalment l’empresa i els sindicats van arribar a un acord per reduir els acomiadaments i desconvocar la vaga. Dels 180 acomiadaments plantejats inicialment, d’una plantilla de 700 persones, finalment es produiran 154 sortides, de les quals una trentena seran prejubilacions. A més, Freixenet ha apujat les indemnitzacions fins als 50 dies per any treballat, molt per sobre del que marca la llei (33 dies) sense límit de mensualitats.
Els directius protagonistes

L'investigador Cristian Canton serà el nou director associat del Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS). Canton ve d'una meteòrica carrera en el sector privat i a Silicon Valley, ja que era director de projectes d'intel·ligència artificial de Meta, empresa propietària de Facebook, WhatsApp i Instagram, als Estats Units.

A punt de posar fi a la seva etapa com a co-delegada de la patronal UNEFCAT, l'advocada i directora legal de serveis per pimes i llars a Acciona Energia, Helena Badger va deixar les seves reflexions sobre el moment que viu el sector energètic, i especialment el fotovoltaic, i també sobre l'apagada, en una entrevista a ON ECONOMIA.

El fabricant de paper tissú i kraft LC Paper, que dirigeix Pau Vila, també president de l’Institut Ostrom, ultima la inauguració d’una planta solar fotovoltaica de 4,3MW, projecte que ha desenvolupat en col·laboració amb la filial espanyola del conglomerat Volta Solar/Tadiran. Serà el parc fotovoltaic més gran de la província de Girona, i un dels més grans d’autoconsum industrial de Catalunya.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!