El Govern ha mostrat un cop més del descontentament amb la gestió estatal dels fons europeus Next Generation i, més concretament, amb l'execució del Perte del vehicle eléctric. Així ho ha explicitat el conseller d'Empresa i Ocupació, Roger Torrent, que ha reclamat la participació del Govern en la definició del segon Perte del vehicle elèctric per evitar la repetició dels "errors" del primer, marcat per "una mala gestió" que "va provocar frustració" i va fer "perillar" projectes clau per a Catalunya, segons recull Efe en una entrevista.

El titular del departament d'Empresa i Ocupació urgeix a obrir la nova convocatòria "el més aviat possible" perquè, com ha recordat, la primera fase de les ajudes europees ha quedat pràcticament desestimada, amb el 70% dels recursos sense adjudicar. Però sobre tot insisteix en què vol incidir en la seva gestió: "És el que tocaria. Seria el normal després d'haver vist com ha funcionat la primera, que s'ha gestionat malament i que ha provocat frustració", ha afegit el conseller.

De fet, el Govern central va deixar de repartir 2.182 millones de euros del total de 2.975 milions asignat al Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC). A més, el mateix Executiu espanyol ha reconegut que especialment el nivell de garanties financeres exigit per poder optar als recursos europeus ha estat un fre per a molts dels projectes que optaven a les ajudes i que pensa en redissenyar-ho. Finalment, només deu iniciatives empresarials per fomentar el vehicle elèctric han tirat endavant gràcies als Next Generation, d'un total de 17 que es van presentar. D'altres, ho han fet parcialment, ja que les ajudes no han cobert totes les necessitats financeres.

Ha estat el cas, per exemple, del projecte del D-Hub per a la reindustrialització de Nissan -que lidera l'empresa QEV i B-Tech- que havia de rebre 107 milions d'euros del Perte VEC, cosa que el convertia en el tercer projecte que més fons rebia, pero que estaven condicionats a aconseguir avals pel 90% de l'import, dels quals Andbank aportava 32 milions i l'Institut Català de Finances (ICF), 40 milions més. Tot i això, el Ministeri d'Indústria no va acceptar l'aval de l'ICF en considerar que una entitat pública no podia avalar fons públics i que l'entitat pública catalana no compta amb fitxa bancària. Per tant, entre les reclamacions del Govern, consta que l'Institut Català de Finances (ICF) pugui atorgar avals o que es millori tot el procediment administratiu. Les empreses catalanes que impulsen el consorci d'empreses que ha de substituir Nissan a Barcelona, QEV Technologies i BTech, plantegen fabricar 100.000 models de dues noves marques en cinc anys, i absorbir una part important de l'ex plantilla del fabricant nipó que va deixar sense feina a uns 1.400 treballadors.

Per al conseller Torrent, la participació del Govern en el segon Perte garantiria "l'eficiència" en l'ús dels fons Next Generation i donaria una altra oportunitat a projectes que acompanyen als tractors que ja han obtingut ajudes i que tenen també un paper rellevant en la transformació del sector de l'automoció a Catalunya, que suposa el 10% del PIB i dona feina a 150.000 persones.

És, precisament, la "frustració" pels pobres resultats del pla estratègic de l'elèctric la que ha portat al Govern -ha subratllat Torrent- a "arromangar-se" per dotar Seat d'ajudes per 89 milions d'euros, de les quals 60 procedeixen de fons propis i 29 són una transferència directa del Govern espanyol. "Hem fet un esforç immens. I gràcies a que ens hem arromangat i ens hem implicat, hem pogut atorgar els recursos necessaris per consolidar el projecte del Future: Fast Forward, que és clau per al sector", ha dit. El projecte, que impulsa Seat-Volkswagen, contempla la fabricació d'un cotxe elèctric de petita grandària a la planta de Martorell (Baix Llobregat) a partir del 2025, la qual cosa constitueix "la millor notícia en termes de manteniment d'ocupació i de transformació del model productiu que hem tingut en els últims anys i fins i tot en les últimes dècades".

L'executiu ha subratllat que es tracta d'un projecte clau, ja que tindrà un impacte a tota la cadena de valor del sector de l'automoció a Catalunya, amb un volum de compra a proveïdors de més de 600 milions d'euros. Té una capacitat tractora perquè arrossega el conjunt de la indústria de l'automoció; garanteix el present i el futur de Martorell i els milers de llocs de treball, i impulsa Catalunya per fer un pas endavant i continuar sent un referent de l'automoció del sud d'Europa, ha destacat. En aquest sentit, aquest projecte s'alinea amb l'objectiu del govern de reindustrialitzar Catalunya en clau verda i innovadora.

Ajuts del Govern central a l'automoció

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts concedir 29,3 milions d'euros a la Generalitat de Catalunya per donar suport a la política industrial al sector de l'automoció català "i no perdre el lideratge europeu en aquest sector", han informat fonts del Govern a Europa Press.

L'objectiu és crear un programa de suport a projectes vinculats al desenvolupament de l'ecosistema del vehicle elèctric connectat, que en faciliti el desplegament i compleixi amb criteris per avançar cap a la transició verda i la innovació al sector. Segons l'Executiu, la concessió d'aquestes ajudes és necessària per accelerar la descarbonització del sector de l'automoció de Catalunya, que "ocupa una posició capdavantera" a Espanya.