Després que hagin caigut en sac foradat uns 2.182 milions d'euros dels 2.975 milions que tenia assignats el Perte VEC (el paquet d'ajuts dels Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica per al vehicle elèctric), el Govern central considerarà l'opció de flexibilitzar les garanties financeres i tècniques exigides als projectes adjudicataris dels fons europeus.

De fet, s'haurien d'adaptar per repartir els ajuts deserts quan, en el primer trimestre de 2023, es llanci una segona convocatòria del Perte VEC. El cert és que "una mica de marge hi ha per flexibilitzar les garanties exigides", segons va manifestar aquest dimarts el director general d'Indústria i Pime, Gal Gutiérrez. El responsable del Ministeri d'Indústria va admetre que, en el moment de dissenyar els Perte, es va pensar que "no era un disbarat demanar una garantia del cent per cent", però s'ha vist que les "circumstàncies són molt difícils". Per això, va determinar que "de cara a futurs Perte" es flexibilitzarà aquesta petició de garanties i es posarà en relació amb la solvència de l'empresa que presenti un projecte per optar als fons.

Els requisits sol·licitats van limitar les opcions a pimes i corporacions empresarials, com demostra que es van admetre per al Perte VEC un total de 10 projectes -dels 13 presentats- que sol·licitaven 877,2 milions d'euros, però únicament han obtingut 792,8 milions d'euros, gairebé un 10% menys. Dels deu projectes admesos, set han complert amb les garanties i la documentació tal com s'exigia en les condicions d'adjudicació i els tres restants han hagut de fer ajustaments per la mateixa voluntat dels sol·licitants i només un ha hagut d'avalar les Inversions perquè eren molt elevades per a la dimensió de les companyies que concursaven.

Entre els més perjudicats en el repartiment dels fons, es troba el hub liderat per QEV Technologies i BTech que, davant de la falta d'avals bancaris, rebrà 65,22 milions d'euros, és a dir, un 39,5% menys que els 107,84 milions d'euros necessaris per implementar la reindustrialització de l'antiga fàbrica de Nissan, a la Zona Franca de Barcelona.

També es va aplicar una rebaixa a projectes com el de Volkswagen i Seat, denominat Future: Fast Forward, se li assignen ara 356,58 milions d'euros, la qual cosa suposa una rebaixa del 10,2% davant els 397,27 milions d'euros que se li atorgaven anteriorment.

En aquest sentit, el director general d'Indústria i Pime, Galo Gutiérrez va recordar que la proposta definitiva de la primera convocatòria del Perte VEC, abans de la presentació de garanties, ascendia a 877 milions d'euros -el 33 % de l'ajuda que s'havia sol·licitat-, mentre que una vegada s'emeti la definitiva amb el compliment de garanties i documentació, que es poden justificar fins al 21 de desembre, podria elevar-se a 792 milions d'euros. D'aquesta quantitat, 267 milions d'euros correspondrien a préstecs i 525 milions a subvencions, segons va concretar durant la clausura de la trobada sobre la Indústria d'Automoció, organitzada per l'Associació Espanyola de Proveïdors d'Automoció (Sernauto) i la firma E&Y.

D'altra banda, Gutiérrez va assenyalar que aquest mateix any s'emportarà al Consell de Ministres el Perte per a la descarbonització de la indústria, que té certa incidència també en el sector de l'automòbil. Aquest nou fons amb recursos dels Next Generation estarà dotat amb 2.900 milions d'euros, dels quals 1.200 milions figurarien al capítol de subvencions i 1.700 milions, en el de préstecs.

Entre els objectius del Perte per a la descarbonització s'admetran projectes que persegueixin la millora de l'eficiència energètica, l'impuls de la competitivitat del sector manufacturer, promoure la seguretat energètica, la reducció del consum de gas natural en la indústria, el foment de l'ús d'energies renovables, la protecció del medi ambient, l'avenç cap a l'economia circular i la creació d'ocupació d'alt valor afegit.