El Govern, a través de la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT), ha invertit 9,5 milions d'euros en Ideaded, el fabricant català de semiconductors sostenibles ubicat a Viladecans (Barcelona). La inversió forma part del PERTE Xip i completa la captació de recursos que està liderant la firma per ampliar la planta pilot que va inaugurar fa dos anys. Entre els nous socis estratègics es troba també EM&E Group, la nova denominació del conglomerat que abans operava sota el nom d'Escribano Mechanical & Engineering, propietat de Javier Escribano, president i un dels principals accionistes d'Indra.

Amb aquesta coinversió, l'empresa adquirirà nova maquinària i completarà la seva planta pilot, amb l'objectiu d'assolir una capacitat de 50 oblees mensuals, segons ha difós aquest dijous coincidint amb una visita del director general de la SETT, Javier Ponce. “Amb aquesta empenta, el Govern està facilitant que aquesta empresa pugui usar la seva tecnologia disruptiva per produir semiconductors en el futur de forma massiva”, ha declarat Ponce. Està previst que la primera oblea fabricada internament vegi la llum en el segon semestre de 2026, amb una fase de producció ampliada el 2027.

Per la seva banda, el fundador i conseller delegat de la companyia, Eduard Puig, ha destacat que “per a tot l'equip d'Ideaded, aquesta nova etapa representa un pas molt emocionant, ja que apropa la nostra tecnologia al mercat i demostra que a Espanya també es poden desenvolupar solucions de microelectrònica líders gràcies a l'enorme talent amb què comptem”. Puig va impulsar la creació d'Ideaded a Girona, el 2015, especialitzant-se en el desenvolupament de microxips sostenibles. Per a això, deixa de banda el silici i els substrats flexibles i usa materials alternatius.

Treballadores de l'empresa Ideaded, a Viladecans. Foto: Gemma Sánchez / ACN

El passat mes de maig, Ideaded va estrenar la sala blanca de semiconductors privada més gran del sud d'Europa amb una inversió de 12 milions d’euros. La planta pilot té una superfície de 500 metres quadrats a les seves instal·lacions fabrils de Viladecans (Barcelona). Per al projecte, el fabricant ha contractat unes 70 persones i elevarà la plantilla a un total de 100 treballadors a mitjà termini.

Des de la SETT s'ha valorat que Ideaded és una de les poques empreses al món que fabrica amb materials alternatius. Així, el seu enfocament en nous materials i processos eficients la posiciona com una empresa pionera en tecnologies beyond silicon, aquelles que exploren materials capaços de superar les limitacions físiques del silici, un avenç clau en l'evolució de la indústria microelectrònica, ha destacat en un comunicat. Així mateix, el fabricant català té un enorme potencial estratègic en intel·ligència artificial, computació d'alt rendiment o defensa

En concret, s'ha valorat que en un context global amb més de 500 fàbriques de semiconductors basades en silici i menys d'una vintena que operen amb materials alternatius, Ideaded situa Espanya entre els països pioners en el desenvolupament de microxips sostenibles, un àmbit tecnològic clau per al futur de la indústria mundial. L'empresa catalana destaca pel seu compromís amb la recerca i la inversió en R+D, i pel seu paper en la creació d'un ecosistema nacional de microelectrònica, col·laborant amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i amb el programa Càtedres Chip, impulsat pel Govern d'Espanya.