El grup de distribució de peix i marisc Garcimar, que està a punt d'arribar als 95 anys d'història, ha planejat l'estratègia per donar continuïtat a un negoci que té els orígens al barri mariner del Serralló, a Tarragona. La compra de peix i marisc a les llotges catalanes fa anys que se'ls va fer insuficient "perquè el Mediterrani està limitat en espècies i en quantitat" i van estendre's arreu d'Espanya, fins a l'actualitat que comercialitzen amb les principals llotges del món i "comprem peix allà on cal", no en va Garcimar ha esdevingut un proveïdor de peix i marisc fresc i congelat per al sector food service (restaurants, hotels, hospitals i col·legis) arreu d'Espanya. 

Propietat de la família García, la primera generació va aprendre i transmetre l'art de la pesca, la segona va transformar-ho en un negoci -primer amb peix fresc, per afegir després el producte congelat- i la tercera l'està engrandint. La companyia ultima la inauguració per a inici de 2026 d'un nou centre de distribució a Madrid, en un projecte claus en mà i una inversió de més de 12 milions d'euros. Aquesta plataforma reforçarà la distribució a la zona centre d'Espanya, i farà créixer els ingressos de 30 milions d'euros en aquesta àrea, perquè guanyaran capacitat fins a 3.500 palets de producte congelat, 24 molls de càrrega i descàrrega, i més de 1.000 metres quadrats per a la manipulació i elaboració dels productes de peix fresc

Aquest projecte "és molt important per seguir creixent sense perdre l'ADN de Garcimar: excel·lència en producte i en servei", raona el conseller delegat i membre de la tercera generació, Álvaro García. Està al capdavant del negoci amb la seva germana Soledad, que ha liderat el procés de digitalització de tots els processos "cosa que ens ha permès garantir la traçabilitat dels productes, aprofundir en el coneixement dels proveïdors i els clients i, en definitiva, augmentar volum i productivitat". 

Una fita aconseguida: més de 100 milions

Ara tenen la grandària necessària. Enguany la companyia complirà una nova fita en superar els 100 milions d'euros de facturació, en concret 105 milions. Alhora serà el primer exercici que ha tancat la integració de l'empresa Granblau, iniciada a finals de 2023, i de la qual n'han acabat assolint el 100%, després de l'acord que es va tancar amb Núria Gustems Torné, quarta generació dels propietaris, la família Torné. La integració de Granblau ha estat important per guanyar quota a les Balears, incorporar reputats xefs nacionals i internacionals i productes innovadors com l'ostra arrissada del delta de l'Ebre, que es cultiva exclusivament a les badies del Lodazal i Alfacs, situades al parc natural del Delta de l'Ebre.

Soledad García, de Garcimar, i Núria Gustems, de Granblau.
Soledad García, de Garcimar, i Núria Gustems, de Granblau.

El següent objectiu de Garcimar és arribar, d'aquí a dos anys, als 150 milions d'euros, explica Álvaro García i admet que segueixen observant el sector de la distribució de peix i marisc "per si hi ha noves oportunitats, sempre que ens aportin sinergies en el segment del food service -en productes del mar i congelats- que no volem abandonar, tot el contrari, volem reforçar-nos en aquesta categoria", concreta.

Noves tendències

Ara per ara, el 80% del producte que serveixen és peix i marisc manipulat perquè la demanda ha canviat molt. "La restauració valora cada vegada més que els arribi el producte net i peix al tall preparat gairebé per només haver-lo de cuinar", explica i remarca que "els productes de quarta i cinquena gamma estan guanyant pes". Ofereixen més de 2.000 referències amb aquests productes a punt per cuinar o amb alguns precuinats. Alhora, han completat l'assortiment de peix i marisc -el 70% de les vendes- amb els productes de la cinquena gamma (precuinats, verdura, postres), que aporten el 25% del negoci. 

El producte de Garcimar que es distribueix i manipula a les instal·lacions de Mercabarna.
El producte de Garcimar que es distribueix i manipula a les instal·lacions de Mercabarna.

També són diferents els hàbits gastronòmics d'una societat més globalitzada i obliguen a Garcimar a tenir una gamma de productes per satisfer les tendències en gastronomia internacional. Les importacions, per valor de més de 12 milions d'euros anuals, provenen de l'Àsia -Xina, Vietnam, Nova Zelanda-, de Sud-amèrica -Argentina-, o de l'Àfrica -Marroc, Mauritània, Tanzània, Uganda-, entre altres orígens. El bacallà negre o el salmó d'Alaska, anguiles, lluerna... els carpaccios de peix fresc, sashimi, lingotes... nous gustos i noves preparacions. Això els ha portat, entre altres coses, a fer una inversió de mig milió d'euros per processar el salmó fresc.

El departament d'innovació de Garcimar "ho té tot en compte". Format per cuiners que busquen solucions perquè els productes de la marca arribin els professionals de restaurants, hotels, hospitals i col·legis oferint-los un servei, un valor afegit.

El consejero delegado de Garcimar, Álvaro García / Foto: Carlos Baglietto
El conseller delegado de Garcimar, Álvaro García / Foto: Carlos Baglietto

Amb una plantilla de 300 persones i la seu central a Mercabarna (Barcelona), l'empresa té més de 150 rutes de repartiment en l'àmbit nacional, on té repartits 8 plataformes de recepció, manipulació i distribució, 4 de les quals també incorporen un magatzem. "Tenim una àmplia capil·laritat per arribar de tots els punts del territori, tant amb producte fresc com congelat, servint a 11.000 establiments".

Les decisions de present i de futur es prenen en el consell familiar que a més d'Álvaro i Soledad, hi ha dos germans més, Gabriel i Iñigo, dedicats a altres negocis de la família. El full de ruta que s'han marcat ve avalat pel seu pare, José Maria García, conegut com a Chimo, el parer del qual sempre pesa a l'hora de decidir. Sota la seva gestió, el 1963, es va iniciar la comercialització de peix congelat, passar de la venda a l'engròs al detall; punts d'expansió molt significatius.

Uns processos més sostenibles

En el context actual, el full de ruta també inclou l'eix de la sostenibilitat. L'economia circular s'incorporarà a l'ADN del grup. Les primeres iniciatives són l'ús de capses de plàstic retornables. L'empresa ha invertit 150.000 euros per establir un procés de recuperació de les capses, netejar-les i donar-los més d'un ús. Amb el projecte, ja s'han reutilitzat gairebé 30.000 cubetes, que suposa la reducció de la petjada de carboni equivalent a un trajecte de cotxe de més de 185.000 km.

Per altra banda, amb les capses de porexpan el que es fa és, un cop usades, compactar-les i entregar-les a una empresa que les recicla i produeix pèl·lets de poliestirè per fabricar, per exemple, cascs de bicicleta.