La direcció de Ford ha insistit aquest dilluns a incloure en l'ERO per a 1.144 empleats de la factoria d'Almussafes (València) i les oficines centrals de Madrid la part de la plantilla més jove de la planta, i ha reiterat el seu interès a concloure el procés d'acomiadaments abans de les vacances d'estiu. L'ajustament de plantilla afectarà principalment els treballadors de vehicles, dels quals es veuran afectats 960, mentre que de motors seran 140 i la resta d'oficines.

Aquestes propostes les ha comunicat la direcció de Ford en la tercera reunió de la comissió negociadora de l'ERO en aquesta multinacional automobilística a Espanya, segons han informat fonts sindicals, que han demanat de rebaixar l'edat de les prejubilacions perquè hi hagi una voluntarietat més gran a l'hora d'acollir-se a l'expedient. Per a UGT, representant majoritari en la planta valenciana, en cas que s'inclogui la part dels treballadors més joves, haurà d'incentivar-los prou.

Els plantejaments que ha realitzat aquest sindicat, com rebaixar l'edat i ampliar els terminis d'execució, no van en la mateixa línia que defensa la direcció de l'empresa, pel que adverteix que si es vol assolir un pacte per a l'expedient, Ford "haurà de modificar la seva posició i atendre la nostra proposta", segons ha informat el sindicat en un comunicat a la plantilla que ha titulat "La clau és la voluntarietat".

En aquest sentit, recorda que fa poc més d'un any UGT i la direcció europea de Ford van assolir l'Acord per l'Electrificació, que garanteix el trànsit de la factoria d'Almussafes cap al vehicle elèctric, i poc després Ford va anunciar una reestructuració amb impactes diferents en totes les seves plantes a Europa.

UGT considera clau un pla de baixes voluntàries

"Ara correspon exigir-li a la direcció la mateixa responsabilitat envers la plantilla", en la línia de dur a terme "un trànsit just" per al conjunt dels treballadors de Ford que permeti mantenir la pau social a la fàbrica d'Almussafes. Per a això, UGT considera clau pactar uns plans que garanteixin la voluntarietat, com es va fer en els ERO de 2020 i 2021. El sindicat STM, l'altra organització amb representació en el comitè d'empresa de la factoria valenciana, ha demanat d'ampliar les franges d'edat per augmentar la voluntarietat i ha tornat a demanar que es rebaixi la xifra d'afectats.

Amb les dades de franges d'edat que la companyia ha posat sobre la taula, les possibles prejubilacions "disten molt del número de 1.144 afectats", per la qual cosa no hi haurà prou voluntaris que s'acullin a l'ERO pel pla d'indemnitzacions econòmiques, segons el STM, que ha informat que en la pròxima reunió s'abordaran dades de les recol·locacions dels anteriors ERO. D'altra banda, Ford Espanya ha insistit en la necessitat de liquidar el procés d'acomiadaments abans de les vacances d'estiu.

En l'última reunió, ja va manifestar la seva intenció que les 1.144 sortides de l'ERO es produeixin en un trimestre, en el període comprès entre abril i juny, ja que els models S-Max i Galaxy deixaran de produir-se el pròxim 1 d'abril i en aquesta data ja hi haurà un percentatge d'excedent de personal molt pròxim al 100 %. La pròxima reunió de la comissió negociadora de l'ERO, que serà el quart, es celebrarà a finals d'aquesta setmana, encara que avui no s'ha fixat quin dia tindrà lloc.