L'ERE de Ford a Espanya sobre 1.144 treballadors, i que ha començat a negociar-se pel cessament de la producció de dos models a l'abril, afectarà uns 960 empleats de la planta de vehicles i 140 de motors, segons la primera estimació realitzada. Uns altres 20 empleats d'oficines de la planta d'Almussafes (València) i al voltant de 14 de les oficines centrals de Ford a Madrid, dedicades a màrqueting i vendes i distribució, s'inclouran a l'expedient de regulació, segons informen EFE fonts sindicals.

La situació en la indústria de l'automoció és complicada i des de les patronals de fabricants i distribuïdors alerten que la mesura adoptada per Ford pot no ser l'única que es doni pròximament. En aquest sentit, temen que altres marques repliquin l'ERE que ha anunciat Ford, mentre que critiquen iniciatives impulsades des de Brussel·les com l'Euro 7, amb més restriccions de contaminació per als cotxes nous.

Divendres passat la comissió negociadora de l'ERE va celebrar la primera sessió i aquest dijous continuarà amb les reunions, dins del termini d'un mes amb què compta el període de negociació de l'expedient, que forma part del redimensionament de la plantilla iniciat per la multinacional a Europa per electrificar la seva gamma de vehicles. El sindicat UGT ha afirmat que el "volum més que considerable" d'ajustament d'ocupació "dificulta" assolir un acord que garanteixi la voluntarietat del 100 % de les baixes a través de plans d'acompanyament cap a la jubilació i baixes incentivades.

La pròxima reunió serà el 16 de març

Després de l'últim ERE de 2021 amb què van sortir els treballadors de més edat, Ford Almussafes compta amb una plantilla més jove, d'unes 5.800 persones, en la qual no pas més de 500 empleats superen els 56 anys, segons càlculs sindicals, pel que es veu complicat acordar un cent per cent de sortides voluntàries. A més, la planta de motors, amb un miler de llocs de treball i que subministra motors als Estats Units i també fabrica per al Kuga híbrid, afronta dificultats a mitjà termini pel procés d'electrificació de la multinacional.

UGT Ford, majoritari en el Comitè d'empresa de la planta d'Almussafes, assenyala que és conscient que la situació actual no és la mateixa que hi havia fa dos anys quan es va negociar l'últim ERE i, per tant, la negociació serà complicada, de la mateixa manera que reduir l'impacte de l'expedient en nombre d'afectats. Ara existeix un pla d'ajustament de Ford, que ha anunciat que eliminarà 3.800 llocs de treball a Europa, l'11% del total de la seva plantilla en aquesta regió, com a part del seu pla de transició per a la fabricació exclusiva de vehicles elèctrics, i s'afronta un possible tancament de la planta alemanya de Saarlouis, alerta el sindicat sobre la situació actual.

Respecte a la negociació de l'ERE a Espanya, la companyia ha afirmat que treballarà de forma constructiva amb els sindicats per reduir l'impacte en els empleats, mentre que UGT adverteix que l'empresa no pot pretendre abaratir les condicions dels plans anteriors, sinó buscar el major nombre de voluntaris, mentre que un altre dels sindicats, el STM, afirma que no consentirà cap sortida traumàtica. La pròxima reunió de la comissió negociadora de l'ERE es farà el 16 de març, a les 10.00.