La sortida d'Espanya de Ferrovial no ha deixat indiferent ningú. Els membres del Govern d'Espanya no han deixat de llançar crítiques a la decisió presa per Rafael del Pino, president de la constructora. Malgrat que l'empresa nacional ha explicat que la seva sortida respon únicament a una intenció d'augmentar la posició de Ferrovial al mercat internacional i avançar cap al debut a la Borsa dels Estats Units, diverses personalitats de l'Executiu nacional, inclòs Pedro Sánchez, han carregat contra la companyia, arribant a opinar que hi havia una connotació política en la decisió de Del Pi.

Sigui com fos, aquest mateix dissabte s'ha pronunciat un altre membre del Govern d'Espanya sobre la marxa de la companyia encara espanyola. Alberto Garzón, ministre de Consum, ha explicat que l'anunci de la marxa de Ferrovial respon que sempre "està disposada a rebre diners (pels contractes públics), però mai no està disposada a sufragar drets socials com la sanitat, l'educació i les pensions públiques".

Ferrovial, "sempre disposada a rebre diners públics", però no a pagar

El ministre ha carregat amb duresa contra Ferrovial, detallant que, per a ell, "representa, millor que cap altra empresa, el model clientelar i caciquista que ha imperat durant massa temps a Espanya". Després d'això, el titular de Consum ha afegit que Ferrovial "va ser pensada per créixer amb contractacions d'obra pública, dels diners dels nostres impostos, però quan arriba el moment de contribuir més, llavors decideixen anar-se'n". Diversos economistes expliquen que la sortida de la constructora es dona en un moment en què han reduït els seus beneficis el 2022 i hauran d'assumir una càrrega fiscal major. Malgrat això, tal com va informar ON ECONOMIA, Ferrovial paga fora del territori nacional tres de quatre impostos. María Jesús Montero, ministra d'Hisenda, va lamentar la seva sortida, però va recalcar que el 80% del benefici del grup procedeix d'altres països, i per això no tributa a Espanya.

Alberto Garzón ha afegit que els "falsament anomenats liberals espanyols sempre estan disposats a rebre diners públics, però mai no estan disposats a contribuir i a sufragar la sanitat, l'educació i les pensions públiques".

Ferrovial obvia "l'esforç inversor" d'Espanya

Les crítiques del ministre de Consum s'uneixen a les fetes per Pedro Sánchez, president del Govern espanyol, Nadia Calviño, vicepresidenta primera de l'Executiu nacional, o la de l'esmentada ministra d'Hisenda, María Jesús Montero. Calviño va ser altra de les membres del Govern que va tenir una posició crítica davant de la sortida d'Espanya de Ferrovial. Per a la qual també ministra d'Economia, es tracta d'una decisió "errònia" i que respon a la "falta de compromís" de l'empresa amb el país.

Es pot destacar que Ferrovial s'ha emportat més de 1.000 milions per adjudicacions de contractes des que Pedro Sánchez és president. Per això diversos membres de la Moncloa han carregat amb duresa contra la constructora. María Jesús Montero va explicar durant la jornada d'ahir que va mantenir una conversa amb Rafael del Pino, en la qual li va mostrar el seu lament davant de la decisió presa, però li va emfatitzar l'"esforç inversor" que havia fet Espanya en la multinacional al llarg dels anys. Per a la titular d'Hisenda, aquest és un dels motius que podria haver replantejat la decisió de Ferrovial de traslladar la seu social d'Espanya als Països Baixos.

Garzón ha anat més enllà i ha expressat aquest mateix dissabte que la constructora representa les mateixes famílies econòmiques de sempre, les elits dominants des del franquisme, i per això encara queda molt per modernitzar el nostre país, per tenir empreses a l'altura dels ciutadans, que contribueixen al sosteniment...".

La CEOE dona suport a Ferrovial

En el costat oposat, i en defensa de la companyia liderada per Del Pi, va sortir ahir Garamendi declarant que la reacció del Govern d'Espanya ha estat "increïble, absurda i perillosa". Per al president de la patronal d'empresa n'hi hauria d'haver "més Del Pi" al país, afegint que els empresaris "són la solució, no el problema". De cara al màxim mandatari de la CEOE, la recció de l'Executiu "suposa un missatge molt dolent a Espanya i als inversors estrangers".

Garamendi va demanar ahir respecte per a la companyia, i "encara més respecte" per als empresaris de Ferrovial, defensant l'actitud adoptada per la constructora i la decisió de mudar-se als Països Baixos per intentar fer el salt al mercat de valors dels Estats Units, el que per al president de la patronal és el "mercat del futur".