El grup farmacèutic italià Alfasigma està enfocant la seva estratègia en l'especialització en les àrees gastrointestinal, vascular i cuidat personal, a través de la investigació pròpia i amb l'adquisició de productes o laboratoris farmacèutics. Per això, la filial espanyola que dirigeix Germano Natali ha iniciat la prospecció del mercat espanyol per valorar les oportunitats de compra que sorgeixin, sense deixar de consolidar els productes més demandats com el respiratori Angileptol, el tractament per a úlceres Mepentol i les gases per cicatritzar ferides Linitul, una marca que aquest any arriba al seu centenari.

Espanya és el tercer país amb més facturació del grup italià, amb orígens familiars, per darrere d'Itàlia i els Estats Units, i "pot contribuir a fer de la farmacèutica una multinacional especialitzada", amb la idea de revertir la proporció de les vendes que ara se centren en un 55% a Itàlia, "un mercat molt madur i en el qual ja som líders en alguns segments com el consumer health", ha concretat Natali. A més, el 2022, ja es va procedir a la compra de la també italiana Sofar, especialitzada en productes gastrointestinals, amb una facturació de 113 milions d'euros, amb marques com Pentacol, Enterolactis, Gerdoff, Cistiflux i Siler.

El directiu ha concretat que la filial espanyola va facturar 54,8 milions el 2022, amb un creixement anual del 6,5%, i previsions de mantenir la progressió fins als 60 milions el 2023. La incorporació de nous productes permetria a la firma arribar als 75 milions d'euros a Espanya, el 2028, en paral·lel amb tot el grup que preveu doblar el seu negoci actual de 1.186 milions d'euros l'any passat, amb un creixement del 14,7%. A Espanya, el 40% del negoci prové de la divisió gastrointestinal, un 10% de vascular, un 10% de productes de la cura personal i la resta de traumatologia i dermatologia.

Alfasigma manté l'aposta per Tortosa

El conseller delegat ha explicat durant la presentació dels resultats aquest dijous que la farmacèutica manté l'interès per tenir actiu la planta que posseeix a Tortosa (Tarragona) per a la producció exclusiva de Linitul, una marca que es fabrica des de fa cent anys, destinada a cura de tota mena de ferides i cremades. El centre, en el qual treballen una vintena de persones, compte amb quatre naus industrials que sumen més de 1.600 metres quadrats, i en les quals es produeixen anualment 560.000 unitats de la marca Linitul (més de 6 milions d'apòsits i més de 40.000 pomades).

La marca Linitul és la més longeva d'Alfasigma España, ja que la va incorporar fruit de la compra el 2003 dels laboratoris Gamma-Geve, que al seu torn provenien de la fusió dels laboratoris catalans Laboratoris Geve (Tortosa) i Laboratoris Bama (Barcelona), el 1990. Per la seva part, Alfasigma és el grup resultant de la unió, el 2016, de les firmes italianes de capital familiar Alfa Wassermann i Sigma-Tau. Ara, aquesta multinacional compta amb 17 filials per tot el món (a les quals s'afegeix Alemanya en 2022 i el Regne Unit aquest 2023), ven els seus productes a gairebé 100 països, i ocupa 2.900 empleats repartits en cinc plantes de producció. Es tracta de les plantes de Bolonya, que acull el centre de gestió, i Milà, amb el departament internacional, mentre que a Pomezia (Roma), Alanno (Pesqués) i Sermoneta (Latina) es troben les plantes de producció. Bolonya i Pomezia allotgen també laboratoris d'investigació i desenvolupament. A més de les fàbriques a Itàlia, Alfasigma té dos centres de producció addicionals, un d'ells l'esmentat de Tortosa, i l'altre a Shreveport, Louisiana, EUA.

El 2021, la multinacional va inaugurar en Pomezia el Centro de Desarrollo Tecnológico LLAVI 4.0 Marí Golinelli, amb nous laboratoris d'R+D consagrats a la tecnologia farmacèutica i la química analítica, amb una inversió superior a 17 milions d'euros. A més d'una planta pilot per a la producció de medicaments experimentals, "perquè la innovació és un altre dels eixos de creixement", segons Natali. L'altre centre de R+D està ubicat a la seu històrica de Bolonya.

Actualment, en l'àrea gastrointestinal, la divisió que aporta més negoci al grup, estan treballant en el desenvolupament de cinc noves molècules per obtenir noves fórmules farmacèutiques que proporcionin productes "encara més eficaços", ha concretat el conseller delegat a Espanya.