Tots els estius, a les prestatgeries de productes frescos dels supermercats de Catalunya apareixen les ampolles d’orxata Siper. Tal com arriben a l’abril, desapareixen al setembre, perquè l’empresa que les produeix i comercialitza, Petit Plaer, prioritza la qualitat per davant de qualsevol venda.

Aquest anar i venir desperta l’interès de molts compradors que es pregunten qui hi ha darrere d’una beguda, estiuenca per antonomàsia, que llueix una marca vintage en un envàs de vidre i amb poques ínfules publicitàries.

La resposta la trobem en la història de la família Subirana, més concretament en la persona d’Alfons Subirana Castillejos, veí de Badalona, i propietari d’una vaqueria. Avesat a vendre i transportar la llet a granel, va acabar formant i presidint una cooperativa lletera per envasar i comercialitzar la llet fresca provinent del Montseny, amb la marca Corele. Cap als anys 60, va saber que al Poblenou un grup de diversos artesans valencians instal·lats a Barcelona elaboraven i envasaven una orxata: la Siper. Alfons Subirana va arribar a un acord per comercialitzar-la a l’estiu, primer a granel -com la llet- i ja cap als anys 70 va ser la primera orxata fresca envasada de Catalunya.

La marca d'orxata Siper es pot trobar als lineals dels principals supermercats de Catalunya

Estem davant d’una marca, la Siper, vinculada a la família Subirana des dels anys 60 del segle passat i que ha passat per diverses etapes, inclosa la retirada del mercat el 2010, perquè ja no es fabricava. Fins que la segona generació, formada per Alfons Subirana i la seva germana Dolors, la van recuperar i rellançar, el 2018. Dos anys més tard, el 2020, van fer el mateix amb la llet Corele.

El detonant per prendre la decisió i retornar Siper al mercat va ser un estudi publicat per Nielsen, cap al 2016, que reflectia que els consumidors d’orxata prenien Chufi -que havia adquirit la multinacional Puleva-, però que la segona marca més anomenada era la Siper. “La marca i la formulació era propietat de Josep Tessi, un dels artesans valencians que la van llançar i produir fins a 2010, i vam adquirir tots els drets”, relata Subirana.

El fill Subirana i la seva germana Dolors es dedicaven al món de l’alimentació, en el qual va crear, el 1994, Làctics del Montseny, i més tard el grup empresarial Petit Plaer. Arribats al 2025, segueix liderant el grup encara que ha cedit la responsabilitat de donar una tercera vida a la Siper a Alfons Subirana Rabat, la tercera generació dels Subirana, que acaba de comprar la participació accionarial de la seva tieta Dolors, que ja retirada ostenta un lloc en el consell familiar i comparteix les decisions empresarials.

El jove Subirana Rabat, de 24 anys, ha pujat al tren del segle XXI: el producte eco, formats més petits per vendre a les tendes de conveniència per a diferents moments de consum, introduir la marca al canal Horeca; a més de la promoció a les xarxes socials per atraure el comprador més jove. “Aprofitant que les noves generacions de consumidors mostren interès per begudes com l’orxata que tenien oblidades i que amb la tendència a gustos més naturals, sense additius ni conservants, més producte de proximitat i una defensa de la sostenibilitat” són el seu nou públic objectiu.

L'orxata Siper va ser la primera que es va vendre envasada a Catalunya

De moment, han llançat els formats més petits i envasat en plàstic reciclat. També han tret la varietat eco –“perquè a València hi ha productors de xufa ecològica”- i ara “treballem en la formulació sense sucre, tot i que és un propòsit difícil perquè si una cosa té l’orxata és que és una beguda molt dolça”, ressalta. De moment, han encarregat estudis al respecte a un dels laboratoris especialitzats de la Universitat de Barcelona. “La idea és elaborar orxata ecològica i sense sucre”, tot un repte, admet el net Subirana, capficat en aportar valor afegit a la marca del seu avi.

El jove Subirana s’ha marcat com a primera fita elevar del 30% al 50% el percentatge de les vendes que provenen dels clients més joves.

Això sense oblidar que “qui segueix comprant la Siper, i ho ha de seguir fent, és la mestressa de casa d’una certa edat que la recorda de quan era jove i que valora la seva frescor, el seu tast i la seva qualitat”, defensa el pare Subirana.

Nous productes i formats

Això no obstant, no ha posat cap impediment, “tot al contrari” s’ha sumat a la iniciativa del seu fill, per iniciar la investigació per elaborar nous tipus de producte basats en l’orxata. “Perquè no plantejar-nos produir gelats d’orxata, torrons d’orxata...”, es pregunten.

Tenen a favor seu l’acompanyament del seu productor de confiança. Un artesà valencià, amb botigues i obrador a  Alboraya. “És un excel·lent elaborador, un gran artesà” que, a més, té capacitat si cal per ampliar la producció de la Siper. Aquesta temporada d’estiu, Petit Plaer ha arribat a les 280.000 ampolles d’orxata fresca venudes als supermercats, amb un increment del 30%, respecte de la campanya de 2024. “Creiem que tenim molt camp per recórrer”, manifesten i recorden que l’any del llançament, fa 8 anys, van vendre unes 25.000 ampolles i només la distribuïen a la cadena Condis. “Ara estem a totes”, vaja, “ens quedaria Caprabo”, diu sorneguer Subirana pare, sorprès que l’ensenya del grup Eroski sí que ven la seva marca d’ous a Mallorca. 

Un grup gurmet

Aquesta és una de les altres branques del negoci de Petit Plaer. Elaboren productes artesans gurmet -mel i ous ecològics-. A través de la seva participada Làctics del Montseny, també elaboren productes lactis artesans -iogourts de llet de vaca, ovella i cabra- i ous. Aquests darrers s'empaqueten i envasen a la Fundació Viver de Bell-lloc. Alhora, el grup té des de fa anys Ecoayreflor, un negoci de producció i venda d’ous ecològics a Mallorca, amb la marca  Ous de ca nostra. El propòsit és que els mallorquins també puguin comprar Siper.

El negoci de Petit Plaer reporta uns ingressos d’1,2 milions d’euros, la meitat dels quals prové de la venda d’orxata, “que esperem incrementar amb els nous productes que ens permetrien, entre altres, desestacionalitzar la seva elaboració; de fet, a València es pren orxata tot l’any”, defensen. Com a grup, les vendes arriben als 4 milions d’euros anuals. Donen feina directa a 8 persones i a 25 elaboradors artesans, indirectament, segons la família.

Un grup familiar, Petit Plaer, que s'autodefineix com "l'essència del gurmet artesà", un tret diferencial que ha abanderat durant molts anys Alfons Subirana Muñoz, i que ara, passats els 60 anys, es recolza en el seu fill Alfons Subirana Rabat.