El fabricant d’envasos per al sector alimentari Copy Valls, amb centres de producció a Reus (Tarragona), ha invertit 1,3 milions d'euros en la posada en marxa d'una nova línia per a articles 100% sostenibles. El projecte per fabricar els envasos CopyBio, que crearà 16 nous llocs de treball, ha comportat el desenvolupament de l'R+D per a investigar nous materials que els permetessin substituir l’ús del plàstic en alguns dels seus productes. La companyia té un pla de sostenibilitat que prioritza l’ús responsable de recursos, materials certificats provinents de boscos sostenibles i processos eficients per a reduir l'impacte ambiental.
L'empresa familiar, que va fundar el 1993 Manuel Ferrándiz, compta amb dues plantes productives a Reus i acaba d’adquirir uns terrenys adjacents per ampliar una d’aquestes naus, que començaran a construir durant el segon trimestre d’aquest 2025. D’aquesta manera duplicaran la superfície de les seves instal·lacions fins als 12.000 m² i també calculen incrementar la producció de 250 milions d’unitats anuals fins a superar els 300 milions.
La directora general de Copy Valls, Isabel Gracia, explica que la companyia “té la innovació i la sostenibilitat a l’ADN”, una activitat que van accelerar “a partir de la nova normativa que afecta els envasos d’un sol ús a Europa”, el seu principal mercat. “Hem investigat nous materials per poder substituir la laminació de paper i film de polietilè que fem servir en les terrines per a gelats i gots que produïm perquè, en treballar amb dos materials, el reciclatge és més complicat”, explica Gracia. En el cas dels cornets de gelat, ja treballaven amb un producte 100% de paper.
Aquesta nova línia consisteix en un nou material de cartó que incorpora un vernís que duu l’aigua com a base i que es dissol durant el procés de reciclatge. Es tracta, doncs, d’un producte totalment biodegradable, que substitueix el compost de cartó i plàstic que feien servir fins ara. L’empresa ja ha desenvolupat i testejat completament el nou producte, que es troba en fase de comercialització. Amb aquesta nova línia de negoci, l’empresa busca “entrar en nous mercats i aplicacions diferents”, detalla la directora general. Copy Valls preveu que el seu negoci creixi un 15% durant el primer any de desplegament d’aquest nou producte i poder-lo incorporar a tota la seva gamma.

Amb més de 30 anys d’experiència, Copy Valls es dedicava inicialment a l’elaboració de cornets de paper exclusivament. El 2018 van obrir la seva segona nau per ampliar la gamma de productes que fabriquen. Actualment, tenen més de 125 treballadors i tenen un 70% de proveïdors de proximitat. Facturen al voltant de 9 milions d’euros anuals, dels quals al voltant del 40% són resultat de l’exportació (a mercats europeus, principalment, però també al Canadà, l’Orient Mitjà i Austràlia, entre d’altres). Tenen l’objectiu de sumar 20 milions d’euros de volum de negoci en els pròxims 5 anys.
Per aquest projecte, Copy Valls ha comptat amb el suport d’Acció -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, per mitjà de dos ajuts de 110.625 euros de la línia de subvencions per a noves oportunitats de negoci, una línia destinada a empreses que estan treballant un nou pla de negoci o en la implementació de les accions definides en el pla previ.