Telefónica i els sindicats UGT i CCOO han arribat a un acord per a unificar els drets i compromisos de la plantilla en totes les empreses del grup, cosa que constitueix el primer marc social comú per a la companyia. Un pacte que garantirà, principalment, la igualtat, cohesió, estabilitat en l'ocupació i desenvolupament professional de la plantilla, amb independència del conveni o societat d'origen.
Pocs dies abans que el president del grup, Marc Murtra, presenti el nou pla estratègic de l'operadora, la companyia considera que el nou 'marc social' es consolida com un instrument estratègic que reflecteix un avenç "ferm, fruit del diàleg i la col·laboració, cap a una organització preparada per afrontar el futur amb solidesa". Val a dir que a començaments de la setmana passada van sorgir informacions que apuntaven a la possibilitat que la companyia, en el marc del seu nou pla estratègic, estigui treballant en l'opció de plantejar un nou ERO per a uns 6.000 treballadors. No obstant això, fonts de la companyia van assenyalar llavors que la teleco "està treballant en nombroses anàlisis en tots els àmbits del grup", però que "no hi ha sobre la taula el plantejament d'un ERO en aquest moment", segons va informar Europa Press.
Segons UGT, el marc social inclou compromisos com que en qualsevol mesura organitzativa que impliqui revisió de plantilles es prioritzi la voluntarietat; que es fomenti la creació de centres regionals i el desenvolupament professional en diferents zones del país; o la creació d'un Observatori d'Intel·ligència Artificial i Ocupació per analitzar l'impacte de l'automatització.
Diversos eixos estratègics
En aquest sentit, el marc social de relacions laborals pactat entre l'empresa i els sindicats s'articula entorn de diversos eixos estratègics, en concret: organització de persones, cohesió territorial, observatori d'intel·ligència artificial i ocupació, atracció i retenció del talent, consolidació de les noves formes de treball, reskilling i upskilling i igualtat, diversitat i inclusió.
A més, es preveu impulsar la contractació de joves i la mobilitat interna a tot el grup, garantir un model híbrid que combini presencialitat i teletreball, que es promogui la requalificació professional i que es reforci la cultura del respecte entre d'altres.
Telefónica, per la seva banda, considera que aquest acord reafirma el seu compromís amb el treball continu juntament amb els representants dels treballadors i posa en valor els consensos assolits en cadascuna de les seves empreses, segons fonts de la companyia. L'operadora considera que, amb aquest acord, es reforça la seva aposta per la retenció de talent crític i la formació com a eixos fonamentals per impulsar la innovació, l'ocupabilitat i el lideratge europeu en tecnologia.
Perspectives validades
Telefónica va registrar unes pèrdues netes atribuïdes de 1.355 milions d'euros en el primer semestre de l'any, en comparació amb el benefici de 950 milions d'euros que va obtenir en el mateix període de l'exercici anterior, unes xifres que contemplen les minusvalies comptables per la venda de les seves filials a Hispanoamèrica en el marc del seu pla per reduir la seva exposició a la regió. Tot i això, la multinacional de telecomunicacions ha confirmat les seves previsions per a l'exercici i el dividend de 0,3 euros per acció que repartirà entre els seus accionistes el 2025.
En concret, les operacions discontinuades per la venda de les seves filials a l'Argentina, el Perú, l'Equador i l'Uruguai han llastat els resultats de l'empresa amb uns números vermells de 1.913 milions d'euros, els quals es compensen amb uns beneficis de 558 milions d'euros procedents de l'activitat que continua dins del perímetre del grup.