Telefónica ha fixat ja al calendari un dels esdeveniments més esperats pel mercat financer i el sector de les telecomunicacions. La companyia que presideix Marc Murtra revelarà els detalls del seu nou pla estratègic el proper 4 de novembre, en el marc del seu tradicional Dia de l'inversor, segons va confirmar l'empresa aquest dilluns.
La presentació, que es realitzarà de forma simultània a la dels resultats del tercer trimestre, arriba en un context d'intensos rumors sobre una possible operació amb Vodafone a Espanya, la qual cosa afegeix un plus d'expectació a l'esdeveniment. Aquest anunci compleix el compromís adquirit pel mateix Murtra quan va accedir a la presidència del consell d'administració el mes de gener passat. A la seva presa de possessió, el màxim responsable ja va avançar que sotmetria l'estratègia del grup a una exhaustiva revisió i que donaria a conèixer les seves conclusions durant el segon semestre de l'any.
La visió que va esbossar Murtra al gener apunta directament a la gran transformació que viu el sector. El seu discurs es va centrar en la imperiosa necessitat d'impulsar una consolidació del mercat europeu de telecomunicacions. Davant dels recents canvis geopolítics globals, Murtra va subratllar la importància que el continent reforci la seva autonomia estratègica en aquest àmbit crític per a l'economia i la seguretat.
L'objectiu últim d'aquesta revisió és dotar a Telefónica d'una escala productiva major que li permeti no només ser competitiva a nivell global, sinó també convertir-se en un "actor actiu" en la construcció d'aquesta nova arquitectura de telecomunicacions europea, més sòlida i independent. Segons les prioritats marcades inicialment, s'espera que la nova estratègia se sustenti en diversos eixos fonamentals:
-Lògica industrial: Prioritzarà una visió a llarg termini basada en l'eficiència operativa i les inversions en infraestructures crítiques com la fibra òptica i el 5G.
-Mercats clau: Es mantindrà el focus en els quatre mercats centrals per al grup: Espanya, Alemanya, Regne Unit i Brasil, on concentra la major part dels seus ingressos i clients.
-Creació de valor: El pla continuarà prioritzant la generació de caixa lliure, la disciplina financera i la rendibilitat per a l'accionista, amb el dividend com un pilar fonamental de la remuneració.
El pla que ara serà reemplaçat va ser aprovat el novembre de 2019 sota el lideratge del llavors president José María Álvarez-Pallete, amb horitzó 2026. Aquella estratègia, que al seu torn en va substituir una d'anterior, es va marcar com a metes el creixement orgànic dels ingressos, una reducció substancial del deute net i el compromís de garantir un dividend mínim anual de 0,30 euros per acció.
La presentació del 4 de novembre marcarà, per tant, el punt de partida d'una nova era per a Telefónica, definint el seu rumb en un panorama postpandèmia caracteritzat per la inflació, les altes taxes d'interès i una ferotge competència, però també per oportunitats úniques de creixement i transformació. La indústria espera amb atenció les cartes que Murtra i el seu equip decidiran jugar.