El grup de distribució Eroski definirà la ruta de full de per als propers anys, centrant-se en l'expansió de la xarxa de botigues i incrementant la rendibilitat del negoci, després del procés de reestructuració del deute que va culminar aquest dimecres. La consellera delegada d'Eroski, Rosa Carabel, ha anunciat que en els tres anys vinents preveuen obrir unes 75 botigues en cada exercici, de les quals entre 10 i 15 seran pròpies i la resta amb establiments franquiciats de les seves diverses ensenyes.
L'expansió es focalitzarà al nord d'Espanya, la seva principal zona d'influència, amb la meitat dels nous establiments. Carabel ha concretat que el grup inverteix una mitjana anual del 2,5% de les seves vendes, que "fa tres anys que marquen rècord" i que el 2024 es van elevar a 5.885 milions d'euros, i un resultat operatiu de 81,7 milions. Eroski, que té el 95% del seu negoci en l'alimentació, espera créixer en vendes fins a un 3% anual el 2025 i millorar el seu ebitda (resultat brut d'explotació) mantenint la ràtio d'anys anteriors, segons Carabel. Durant el primer semestre del 2025, Eroski va incrementar les seves vendes un 2,9% i va elevar un 10,6% el seu resultat. Les vendes brutes s'han situat en el mateix període en 2.949 milions d'euros i el resultat net ha estat de 55,5 milions.
Per abordar el projecte, Eroski ha posat "fi a una etapa d'ajustos, des dels nivells de 3.506 milions de deute de 2009, als 938 milions actuals", dels quals 500 milions corresponen a una nova emissió de bons, amb venciment el 2031, a un tipus d'interès del 5,75%. Amb aquesta emissió, la cooperativa ha reordenat la seva estructura financera, "abaratint-la i simplificant-la". El director financer d'Eroski, Josu Mugarra, ha explicat que el nou préstec sindicat compta amb el suport institucional de l'Institut Basc de Finances i entitats com Kutxabank, Laboral Kutxa i l'Institut de Crèdit Oficial (ICO).
Reestructuració financera
Els responsables de la cooperativa han insistit a dir que l'estructura financera del grup era molt complexa. L'operació combina l'emissió d'un bo sènior garantit amb la signatura d'un nou préstec sindicat (TLA) de 370 milions d'euros, amb venciment el 2031, i una nova línia de crèdit per 80 milions d'euros, també amb venciment el 2031. Els fons obtinguts mitjançant l'emissió dels bons i els nous instruments financers permetran amortitzar anticipadament les Obligacions Subordinades d'EROSKI (OSES) -per un import de 209 milions d'euros- amb venciment el 2028, així com l'amortització anticipada del bo sènior garantit emès el 2023 (10,26% amb venciment el 2029). A més, els recursos es destinaran al reemborsament d'altres préstecs subscrits pel grup i al pagament d'interessos meritats, primes d'amortització, comissions i despeses associades a l'operació.
"El refinançament ens permet comptar amb una estructura financera més simple, eficient i sostenible", ha afirmat la consellera delegada, qui ha agraït a la banca que va deixar de confiar en el grup, que hagi tornat a fer-ho i hagi mantingut el suport institucional, i hagin entrat entitats internacionals en el finançament, després d'anys de "molt d'esforç". L'operació no incrementa el deute, sinó que el reorganitza i millora les seves condicions, la qual cosa permetrà reduir el cost financer i alinear els terminis amb el cicle operatiu del grup, ha insistit Carabel.
A Catalunya, amb Caprabo, el 4,6% del mercat
La consellera delegada ha presentat en roda de premsa una radiografia del punt de partida de la cadena d'alimentació a partir del 2026, quan dissenyaran el nou pla estratègic. Carabel ha destacat el seu lideratge al nord d'Espanya, especialment a Galícia i el País Basc, amb una quota de mercat del 36,5%, a Navarra, amb un 27%; a més del 20% a les Balears i el 4,6% a Catalunya, amb l'ensenya Caprabo. El grup cooperatiu basc posseeix el 50% de l'ensenya Caprabo, que opera a Catalunya, juntament amb el grup txec EP Corporate Group, liderat pel multimilionari txec Daniel Kretinsky i l'eslovac Patrik Tkac.
En conjunt, a Espanya, la seva xarxa comercial, a tancament del 2024, s'eleva a 1.502 establiments, entre supermercats, hipermercats, cash & carry i supermercats en línia; a més de benzineres, botigues d'esport i altres negocis no alimentaris. Així mateix, compta amb més de 6,4 milions de socis clients i més de 27.600 persones integren la seva plantilla, de les quals prop de 9.000 són sòcies propietàries.
Carabel ha concretat que el creixement es farà amb la tipologia de supermercats d'una superfície entre 1.500 i 3.000 metres quadrats i que no s'obriran nous hipermercats, tot i que els 36 que posseeixen actualment "són altament rendibles". En l'actualitat, un 37% de les vendes totals corresponen a productes de la marca pròpia.