El Padel World Summit (PWS) és la fira més gran del món sobre el pàdel, que se celebra des d’aquest dimarts i fins dijous al recinte firal de la Gran Via de Barcelona. Està centrada en les oportunitats de negoci de la creixent indústria del pàdel, un sector que atrau grans inversions i coneguts empresaris.
De les 60.000 pistes de pàdel que hi ha al món, Espanya ocupa una destacada primera posició (amb 16.000) seguida d’Itàlia (8.340), Argentina (7.000) i Suècia (4.200), segons dades de l’informe ‘Global Padel Report 2024’, elaborat per Playtomic (una aplicació per a reservar pistes) y PwC. Aquest mateix estudi apunta que el mercat global de clubs de pàdel arribarà als 6.000 milions d’euros el 2026.
La Federació Internacional de Pàdel (FIP) aporta una altra dada: en l’actualitat hi ha 30 milions de persones que juguen habitualment a aquest esport en 130 països, de les quals 600.000 estan federades. El pàdel registra un elevat creixement en aficionats, fins al punt que ja s’està plantejant que sigui olímpic, i també en volum de negoci.
Aquesta edició del Padel World Summit està organitzada per Fira de Barcelona i per l’International Padel Cluster, una entitat amb seu també a Barcelona –presidida per Mireia Álvarez, CEO i cofundadora d’Endless, fabricant d’articles esportius– i que compta amb 123 empreses associades de tot el món, però majoritàriament d’Espanya. Curiosament, n’hi ha més amb seu social al País Valencià que a Catalunya.
Serà la segona edició del PWS, després de la que es va fer a Màlaga l’any passat, però Fira de Barcelona ja ha tancat un acord per les properes cinc edicions, segons precisen fonts de l’organisme firal. Així, Barcelona s’erigeix com la capital mundial del negoci del pàdel.
En la fira que comença aquest dimarts hi participaran 120 expositors, entre els quals hi ha les grans companyies i marques del sector com Adidas, Babolat, Greenset, Head, Joma, MejorSet, Mondo, Munich, Portico, Padel Galis o Playtomic, que lideren segments com el material esportiu, pales, pilotes, calçat... però també el disseny i construcció d’instal·lacions o tot tipus de serveis tecnològics, inclosos les apps per reservar pistes. També s’ha programat un congrés i un fòrum d’inversors.
Entre els empresaris catalans i espanyols que més han apostat pel pàdel destaca Demetrio Carceller, president de Damm, que va ser el gran impulsor del World Padel Tour, el campionat mundial d’aquest esport, fins que fa tres anys va passar a estar controlat pel qatarià Nasser Al-Khelaifi, president del Paris Saint-Germain. Participa en aquest negoci mitjançant la societat Setpoint Events, amb seu a Barcelona. Les empreses de Carceller, no només Damm sinó també la cadena de sandvitxeries Rodilla o Fuente Liviana, han patrocinat les principals competicions de pàdel. Carceller porta més de 25 anys vinculat a aquest esport, que és una de les seves passions. Un dels seus companys de joc és Jorge Gómez de la Vega, CEO de StarVie, fabricant de pales i altre material de pàdel amb planta a Azuqueca de Henares (Guadalajara) que és propietat, precisament, de Carceller.
L’últim en invertir en aquest negoci a Espanya és Zinedine Zidane, si bé ha promogut diversos centres de pàdel a França des que va deixar de ser l’entrenador del Reial Madrid. A través de l’empresa Z5, projecta unes instal·lacions al districte madrileny d’Hortaleza, però en vindran més, segons ha avançat elconfidencial.com.

Rafa Nadal ha incorporat pistes de pàdel en les seves instal·lacions de tennis i és accionista de Playtomic, l’aplicació que lidera la gestió de clubs y reserves. També va comprar un dels equips de l’Hexagon Cup, un torneig finançat amb fons saudites. Carlos Moyá, també extennista d’elit i mallorquí, exerceix d’ambaixador de Brisk, una marca de pales.
La canària Marta Marrero, extennista professional, inverteix en el negoci del pàdel mitjançant Aurial, que compta amb centres a Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Terrassa, Cornellà, Lleida i altres ciutats catalanes. Fa dos anys va obrir Aurial Academy, a Barcelona, per a la formació de futurs professionals d’aquest esport.
El malagueny Félix Ruiz, cofundador el 2006 de la xarxa social espanyola Tuenti i de la plataforma d’ocupació Jobandtalent, va liderar el març passat l’última ronda de finançament de 65 milions d’euros a Playtomic.
Pere Valdivieso, català resident a Sidney, és el fundador de Padel in One, una companyia que està construint clubs i pistes de pàdel per tot Austràlia.
El fons GPF Partners, amb seu a Madrid, està invertint en negocis relacionats amb raquetes i pales. Són socis de Rafa Nadal Academy i, des de l’any passat, també de la barcelonina NOX, un fabricant de pales i material esportiu dirigit per Jesús Ballvé que està en plena expansió internacional.
També hi ha start-ups especialitzades. Per exemple, la madrilenya Padmi ha desenvolupat una app amb intel·ligència artificial que no només recull les dades dels jugadors sinó que els ofereix comparacions i consells.
A escala internacional, hi ha empresaris que estan invertint fort en la creació de centres de pàdel als Estats Units, sobretot a Texas i Florida, com Mark Cuban, propietari dels Dallas Mavericks, o Wayne Boich, CEO de Boich Investment. A Europa, sobresurt el milionari monegasc Fabrice Pastor. També hi ha esportistes que aposten per aquest negoci com el futbolista Cristiano Ronaldo, que ha comprat el Racket Centre de Lisboa i promou la Ciutat del Pàdel a Oeias; o el golfista Tiger Woods, que inverteix en projectes immobiliaris associats amb instal·lacions de pàdel.