Aquest dilluns, la marca Cupra s'ha posat de llarg amb la presentació del restayling de dos dels seus models més icònics: el Cupra León i el Cupra Formentor: l'any passat es van vendre 55.000 unitats del primer i 120.000 del segon. A aquests dos cotxes s'afegiran uns altres dos, el Cupra Tavascan i el Terramar. Wayne Griffiths, president de Seat i Cupra, ha dit que aquest any suposarà un enlairament amb la incorporació dels dos nous models, i la modernització dels dos clàssics, tots ells marcat pel disseny Cupra.

Les xifres parlen per si soles. Dels 600.000 cupras venuts en aquests sis anys, 250.000 van ser l'any passat, amb un creixement del 50% i en el primer trimestre d'aquest any han augmentat un 20%. El que podria portar la marca a tenir problemes de producció, ja que com ha assenyalat Griffiths, es vendran aquest any cotxes per sobre de la seva capacitat industrial. "Vendre més del que es pot produir és el millor que li pot passar a una marca, encara que els nostres clients no hauran d'esperar sis mesos per rebre el seu cotxe", ha matisat el màxim directiu del grup Seat.

En qualsevol cas, la situació no és desparada, ja que Martorell té capacitat d'estirar la producció, actualment hi ha dues línies treballant a tres torns, i una tercera a torn i mig, que podrien completar-se amb caps de setmana. La intenció, amb la reestructuració de les línies de producció, és aconseguir que es fabriquin 200.000 unitats dels nous Cupra León i Formentor, suficients per a la demanda prevista. Dels dos nous models un no s'ha de preocupar, ja que el Tavascan es fabricarà a la Xina i el Terramar a Hongria. Encara que a partir de 2025, s'ha d'obrir buit a les instal·lacions de Barcelona per muntar un model de Volkswagen i una nova versió del Cupra Raval.

Tal ritme de llançaments de Cupra, més els de Seat i altres inversions com els 300 milions del muntatge de bateries a Barcelona, fan que en els anys vinents es mantinguin els 1.000 milions anuals d'inversió en I+D.

Nou centre de disseny

Griffits també ha anunciat la creació d'una nova empresa, Cupra Design Strategy, dirigida per Jorge Díaz, que s'encarregarà del disseny dels nous models. Però no sol. També tindrà la responsabilitat de definir un disseny definitori de la marca barcelonina que s'estendrà als seus Cupra Garage i a una línia de marchandising. Per començar, han firmat un acord amb MAN, la marca de joieria de Barcelona, però també, llums, o moda. El centre de disseny serà a la seu del grup a Martorell.

Un disseny que, com ha reiterat el president del grup, és la senya d'identitat de Cupra i l'atractiu més gran per als clients, "No volem agradar a tots, però volem que els nostres clients visquin la marca i el disseny". Provocador, inspirador, espectacular són alguns adjectius que Griffiths ha utilitzat per definir el disseny de la marca del Grup Seat posicionada en un mercat jove "que vol cotxes que no s'assemblin als dels seus pares i els seus avis". Sobre el nou centre de disseny recaurà definir què és Cupra i què no, ha dit el president.

Una marca que suma a Seat que té un altre nínxol de clients. "Es complementen. Seat no pot viure sense Cupra i Cupra no pot viure sense Seat", ha assenyalat el màxim executiu del grup. Respecte al futur dels elèctrics en la gamma Seat, ha dit que "arribaran, però quan siguin rendibles". Perquè, segons ha remarcat, de moment "els elèctrics petits no són rendibles".

Mig milió de cupras

Griffiths continua apostant per assolir el mig milió de cupras venuts cada any, encara que no necessàriament el 2026, però continua confiant en aquesta data. A favor seu, el llançament dels nous models que donaran més volum a la marca. Respecte a la plantilla de Martorell, el president ha aclarit que la incorporació dels nous models garanteix el manteniment dels llocs de treball actual, encara que caldrà esperar a veure què passa amb l'electrificació de la gamma per complet per complir les exigències de descarbonització de Brussel·les.

El president del grup ha reiterat, com ja fes en la presentació de resultats a Barcelona, que és necessari augmentar la rendibilitat del 4,4% sobre vendes a un 5% per poder mantenir el ritme d'inversions per completar les gammes de Cupra i de Seat Però no només a nous cotxes, també en la identitat de les marques. I en les motoritzacions, tant l'elèctrica, com les de combustió per continuar proveint Seat.