Les coses li estan anant bé al grup Seat a la Unió Europea. Entre gener i abril ha venut als 27 països 150.944 turismes, un 11% més que en el mateix període del passat any, quan el mercat en el seu conjunt descendeix un 1,2%, segons les dades donades a conèixer aquest dimarts ACEA, la patronal dels fabricants d'automòbils europea. El mes d'abril, última dada disponible, el grup automobilístic ubicat a Catalunya ha matriculat a la UE 28.561 turismes, un 4,2%, davant un increment de l'1,3% del conjunt del mercat comunitari. Tanmateix, l'aportació de cada una de les seves dues marques -Seat i Cupra- ha fet un gir de 180 graus.

L'any passat, la marca Seat va vendre 80.124 turismes als 27 mercats comunitaris en el primer quadrimestre de l'any passat i en el mateix període d'aquest 2025 ha perdut prop de 15.000 vendes (65.145), una caiguda propera al 20%. Tanmateix, el relleu l'ha pres amb força Cupra. La marca prèmium del grup Seat ha venut entre gener i abril gairebé 30.000 cotxes més -85.799 en el quadrimestre de 2025 per 56.237 del mateix període de 2024-, amb un augment del 52%. El mes, les vendes de Cupra mantenen ritmes similars, amb una pujada del 51,4%, mentre que Seat aguditza el seu descens fins al 29%.

Espanya, on Seat continua sent una marca emblemàtica, la situació és molt diferent, encara que la tendència de pujada de Cupra, per sobre de la seva marca agermana, es repeteix. Així, entre gener abril, s'han venut a Espanya 23.622 turismes amb l'ensenya de Seat, un 3,4% de creixement, molt per sota de l'increment del 12% del total de les matriculacions de turismes. Cupra, per la seva part, és encara molt lluny, amb 7.870 cotxes venuts des de començament d'any, encara que la seva tendència és creixent, un 15,5%, per sobre de la mitjana del mercat.

A més, Cupra aconsegueix, entre les marques que superen les 100.000 vendes en el quadrimestre, l'increment més gran des de començament d'any, deixant enrere al fabricant xinès SAIC, que creix un 31%. L'ensenya espanyola només és superada per Alpine (l'esportiu de Renault) que augmenta vendes un 115%, però amb unes vendes minoritàries per sota dels 3.000 cotxes.

Quotes de mercat

En conjunt, el grup Seat es queda amb el 4,2% del mercat comunitari des de començament d'any, superior 3,7% de l'any passat. Però si el 2024, Seat tenia un 2,2% de share i Cupra l'1,8%; en el present Cupra augmenta al 2,4% (sis dècimes més), mentre que Seat descendeix l'1,5% (set dècimes de caiguda).

Si se sumen als 27 mercats comunitaris els d'Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa (països Efta) i el Regne Unit, el grup Seat en el seu conjunt guanya tres dècimes de quota de mercat, del 3,6% del primer quadrimestre de l'any passat al 3,9% en el de 2025. Aquest any, Cupra aporta 100.094 cotxes, el 2,2% de quota de mercat europeu, i Seat uns altres 66.873, un 1,5% de les vendes totals. En comparació, el 2024, Cupra va matricular 66.873 turismes (33.221 menys) amb una quota de l'1,5% i Seat 96.044 (21.202 menys que aquest any) amb el 2,1% del mercat.

Mercat europeu

Per grups i marques, en el conjunt de la UE+Efta+Reino Unido, el millor comportament se l'anota del grup Renault, ja que les seves vendes en els quatre primers mesos pugen un 7,7% gràcies a l'estrebada de la marca Renault i malgrat el descens de Dacia. Entre els grans grups, l'alemany Volkswagen augmenta vendes aquest any un 4,5%, amb Cupra com la millor marca i Seat, la pitjor; Stellantis descendeix el 9,6%, amb Alfa Romaní com la més puixant i Lancia-Chrysler en retirada del mercat, el grup Hyundai (Hyundai i Kia) cau un 3,4% i el grup Toyota (Toyota més la prèmium Lexus) un 6,6%, com les empreses amb més vendes al mercat.

La resta, BMW augmenta les seves vendes un 2,3% l'any; Mercedes baixa el 4,5%; Ford, el 2,2%; Nissan, el 3,8%; Volvo (del fabricant Xinès Geely), un 11,5%; la xinesa SAIC augmenta les seves vendes en el quadrimestre un 31%.

Suzuki baixa el 16%; Tesla, el 39% -amb diferència, la caiguda més gran d'una gran marca-, Mazda, el 8%; Jaguar-Land Rover, el 10,6% i les japoneses Honda i Mitsubishi, el 12% i el 34% respectivament.