Les vendes de turismes en la Unió Europa pugen per primera vegada des de començament d'any. En concret, s'han matriculat l'abril 925.355, quan el mateix mes de l'any passat van estar a 913.716 cotxes, la qual cosa dona un increment de l'1,3%, segons les dades de la patronal de fabricants de cotxes europea ACEA, conegudes aquest dimarts. En els tres mesos anteriors, les vendes van descendir en termes interanuals (0,2% el març, del 3,4% al febrer i del 2,6% al gener), per la qual cosa les matriculacions sumen a la UE una caiguda de l'1,2% en l'acumulat de l'any, amb unes vendes totals de 3.640.211. Tanmateix, el fabricant de vehicles elèctrics nord-americà Tesla no s'ha beneficiat de la pujada d'abril i, fins i tot, aguditza les seves caigudes, ja que en les vendes cauen el mes el 52,6% (5.475 cotxes davant els 11.540 del mateix mes de l'any passat), per sobre del descens del 46% que ha acumulat en el quadrimestre, amb unes vendes 41.677 quan en el mateix període de 2025 en van col·locar 100.255.
Una mica millor van els resultats de Tesla si als països de la Unió Europea s'afegeixen Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa (EFTA) i el Regne Unit. Aquí, les vendes del fabricant dels EUA a l'abril descendeixen el 49% (3 punts i mig inferior a la UE), amb unes vendes de 7.261 d'elèctrics en el mes -l'abril de 2025 van vendre 14.228- i el 39% en el quadrimestre -61.320, sobre 100.255 sobre el mateix període de 2024. En el conjunt del marcatge, les matriculacions d'aquest bloc de països van descendir a l'abril un 0,3% i en el quadrimestre el 0,4%. A l'abril, es van vendre 1.077.186 turismes i en el quadrimestre 4.459.082.
Competència xinesa
Tesla està en caiguda lliure des de finals de l'any passat en el conjunt d'Europa, assetjat per l'entrada de models elèctrics xinesos a preus per sota dels seus. I, encara que les unitats elèctriques fabricades en aquell país han tingut un increment dels aranzels de fins i tot un 30% als mercats de la Unió Europea, també ha estat víctima d'aquesta taxa el Model 3 i el Model Y, ja que molts dels quals es venen a la UE es fabriquen en aquest país. No obstant això, Tesla compta amb una factoria a Berlín, encara que amb menor capacitat.
Crítiques a Musk
Però la ferotge competència de la Xina no és l'únic problema amb què s'enfronta Tesla a la Unió Europea. L'entrada d'Elon Musk en el Govern nord-americà de Donald Trump amb la política d'aranzels contra tots els països del món -inclosa la Unió Europea- que generat crítiques en moltes parts d'Europa. Una mica millor estan les vendes del fabricant a Espanya, encara que s'estan sustentant amb fort campanyes comercials gràcies a rebaixes superiors als 3.500 euros. Així, les vendes van caure a l'abril el 36%, però en el quadrimestre el 17%. El seu supervendes, el Model 3, ha descendit un 44% a l'abril i un 10% des de començament d'any, el 10%. El Model Y, el segon en vendes, baixa a l'abril el 17% a Espanya i el 25,5% l'any, encara que està llastat per l'arribada d'una nova versió.
Vendes per països
Sobre el mercat de turismes europeu, les vendes el mes passat van ser molt dispars als quatre principals mercats de la UE, amb Espanya (+7,1 %) i Itàlia (+2,7 %) amb signes positius i França (-5,6 %) i Alemanya (-0,2 %), negatius. La quota de mercat de vehicles electrificats (elèctrics cigars més els híbrids endollables) l'abril de 2025 es va situar en el 15,3%, i això suposa un augment respecte al 12% registrat el mateix mes de 2024, però encara lluny del nivell previst, ha assenyalat aquest dimarts l'ACEA.
Per contra, els models híbrids no endollables continuen guanyant popularitat i es mantenen com el tipus de motor més popular entre els compradors, com mostra l'auge del 35,3% al mercat i mantenint-se com l'opció preferida pels consumidors de la UE. Mentrestant, la quota de mercat de vehicles de combustió -gasolina i dièsel- va tornar a descendir fins al 38,2%, davant el 48,4 % del mateix període de 2024.
En els primers quatre mesos de 2025, les vendes de vehicles electrificats (elèctrics cigars, més els híbrids endollables) nous van créixer un 26,4%, fins a assolir les 558.262 unitats, el que representa el 15,3% de la quota de mercat total de la UE. Tres dels quatre mercats de la UE que representen el 63% de les matriculacions de vehicles electrificats van registrar forts augments: Alemanya (+42,8 %), Bèlgica (+31,3%) i Països Baixos (+6,4%).