Entre gener i març, el grup Seat ha venut al món 158.000 turismes, 6.000 menys que en el primer trimestre de l'any passat, que implica un descens del 4% i dona el pitjor resultat dins de les marques generalistes de turismes del grup Volkswagen. Així, Volkswagen ha venut en el trimestre 726.000 cotxes, amb un increment del 5%, i Skoda uns altres 276.000, un 3% més, segons ha comunicat aquest dimecres el grup Volkswagen. La divisió de vehicles comercials del grup -VK Vehículos Comercials- ha tingut una pèrdua de vendes més gran que Seat, amb un descens de l'11% i igualment, es queda per darrere Porsche que ha matriculat en els tres primers mesos 65.000 cotxes, un 5,6% menys que l'any passat. El millor resultat ho ha registrat la prèmium Audi, que amb unes vendes de 277.000 unitats, aconsegueix un creixement del 14%.

En termes monetaris, Seat ha facturat en els tres primers mesos de l'any 3.900 milions d'euros per la venda dels seus cotxes, 92 milions per sobre del mateix període de 2024, amb un 2% de creixement. Molt distant del 10% d'increment de Volkswagen, que ha obtingut 21.200 milions amb les vendes del primer trimestre, i un altre 10% de Skoda, els ingressos del qual s'eleven a 7.300 milions d'euros. En el cas dels comercials, els ingressos han estat negatius, amb un descens del 0,1%, igual com els de Porsche, que es redueixen un 4%. Audi, per la seva part, ha ingressat 1.706 milions més que en el primer trimestre de 2024, equivalent a una pujada del 14,2%.

Beneficis

El descens de les vendes i els ingressos ha donat un mal resultat econòmic en el primer trimestre per a Seat que de gener a març ha obtingut un resultat operatiu (beneficis), de 5 milions d'euros, quan en el mateix període del primer va guanyar 226 milions d'eurosseat. Això suposa que els seus guanys han descendit un 98%. No obstant això, la caiguda dels beneficis ha estat generalitzat en el grup automobilístic alemany, ja que en el primer trimestre de l'any passat va generar un resultat operatiu global de 4.552 milions d'euros, i aquest any s'han reduït a 2.874, el 37%.

Però el comportament ha estat desigual segons les grans marques. Després del descens dels beneficis de Seat, la divisió de comercials lleugers ha obtingut 37 milions d'euros, amb un descens del 91% en comparació amb el mateix període de l'any passat. Els turismes de Volkswagen han generat un benefici de 112 milions d'euros que suposen un descens del 85% sobre els 746 milions de 2024 i Porsche ha guanyat en el període 678 milions, un 44% menys que els 1.207 milions de 2024.

Tanmateix, Audi i Skoda han augmentat els seus guanys. La prèmium ha aconseguit 537 milions, 71 milions més que en el primer trimestre de 2024 (un 15% de creixement) i Skoda ha augmentat els seus resultats operatius el 2%.

Resultat operatiu

El marge operatiu, equivalent al percentatge que guanyen per cada cotxe, s'ha reduït pràcticament a la meitat en el conjunt del grup: d'un 6% en el primer trimestre de 2024 al 3,7% el 2025. Encara que el descens ha estat generalitzat, Seat registra un fort descens, ja que el seu marge va ser del 5,9% (a la mitjana del grup) l'any passat a un 0,1%, el més baix del grup automobilístic amb seu a Wolfsburgo. Volkswagen Comercials Lleugers també ha patit un dur càstig, del 9,5% al 0,9%. Volkswagen cau del 3,9% al 0,5%, la segona ràtio més baixa després de Seat; Porsche descendeix del 14,8% al 8,7% i Skoda es manté relativament estable, amb una caiguda del 8,1% al 7,5%. L'única marca de cotxes que ha augmentat el seu marge operatiu ha estat Audi, que puja del 3,4% al 3,5%.

Actualment, Seat espera que el grup Volkswagen nomeni un nou CEO després de la sortida de Wayne Griffiths el 31 de març, que estaria negociant la seva incorporació al grup francoitaloamericà, Stellantis, segons La Tribuna de Automoción.