Dificultats per a Just Eat. El gegant holandès del repartiment de menjar a domicili ha presentat aquest dimecres els seus resultats corresponents a l'exercici 2022, en el qual ha declarat unes pèrdues de 5.667 milions d'euros, cinc vegades més del que va perdre al tancament de 2021. En l'anterior curs fiscal, l'empresa de repartiment de menjar a domicili es va anotar unes pèrdues superiors als 1.044 milions d'euros, els quals semblaven complicats de superar. Malgrat això, el 2022 s'ha convertit en un any encara més complex per al negoci de Just Eat, que ha vist com els costos financers i l'impacte advers de l'adquisició de Grubhub ha perpetrat unes pèrdues properes als 5.700 milions d'euros.

Tal com apunten des de la companyia, els resultats reflecteixen en gran manera un efecte negatiu de 4.600 milions d'euros per deterioraments del fons de comerç no monetaris associats amb la compra de Grubhub. Es pot destacar que Just Eat va completar la compra de la companyia de repartiment de menjar a domicili el juny de 2021, desemborsant una suma de 6.500 milions d'euros. Malgrat que en l'esmentada temporada la compra se semblava com un dels moviments més interessants del sector, i Just Eat continuava guanyant quota de mercat, ara com ara és un dels llasts de la firma holandesa. Bé és cert que el sector del delivery ha passat un any complicat, no només per la conjuntura econòmica actual, sinó per les queixes dels treballadors del sector, especialment els riders, i l'empara que van donant els Governs internacionals als esmentats empleats.

La conjuntura econòmica arrossega Just Eat

Just Eat, com diverses companyies internacionals, també ha plasmat l'enduriment monetari sobre els seus comptes. La pressió inflacionària ha fet el seu efecte sobre els comptes de l'empresa neerlandesa i, per descomptat, les pujades de tipus d'interès que els principals bancs centrals han anat fent al llarg de l'any. Des de l'empresa acusen els factors macroeconòmics, així com a l'augment dels tipus d'interès, d'empitjorar els seus resultats. En línia amb els comptes negatius, Just Eat quantifica una pèrdua de 275 milions d'euros per la venda de la seva participació en iFood.

Malgrat això, la firma liderada per Jitse Groen ha volgut destacar que, sense l'impacte d'aquests "atípics factors", les pèrdues al tancament de 2022 cedeixen fins als 792 milions d'euros, 198 milions inferiors a les aconseguides el 2021.

Just Eat espera augmentar l'Ebitda el 2023

El màxim mandatari de Just Eat ha expressat aquest dimecres que "la prioritat era millorar la rendibilitat i enfortir el negoci. Com a resultat, millorem substancialment el nostre acompliment financer i generem un Ebitda ajustat de 19 milions d'euros el 2022 em respecto el resultat brut d'explotació negatiu de 350 milions que marquem el 2021". Malgrat que l'acabat de finalitzar exercici no ha estat tot el positiu que li hagués agradat a Just Eat, Jitse Groen ha destacat que espera que l'Ebitda de 2023 creixi fins als 225 milions d'euros.

Malgrat això, la bona dinàmica de la companyia dependrà de com evolucioni la conjuntura econòmica. Tot apunta que durant aquest any, com el 2022, els tipus d'interès continuaran creixent, ja que els bancs centrals entenen que els nivells d'inflació no cediran fins a àrees neutrals fins a 2024.

Tornant als comptes de l'empresa el 2022, els ingressos consolidats de la multinacional van sumar 5.561 milions d'euros a l'exercici, la qual cosa suposa una millora de 23,7% respecte a l'anterior exercici. A més, en excloure els negocis discontinuats, la xifra se situa sobre els 5.559 milions d'euros el 2022, un 4% més que al tancament de 2021.

Al Sud d'Europa i Austràlia i Nova Zelanda (ANZ), els ingressos comptabilitzats a l'exercici per Just Eat Takeaway.com es van reduir un 3%, fins a 532 milions.

L'any, la plataforma va processar 984 milions de comandes, un 9% menys, d'un total de 90 milions de consumidors actius, davant els 99 milions de 2021, amb un import mitjà per comanda de 28,66 euros en comparació amb els 25,94 euros de l'any anterior.