El D-Hub d'electromobilitat destinarà set milions d'euros per a la contractació de 606 dels 1.100 extreballadors de Nissan que té previst incorporar per iniciar el pla de reindustrialització de les antigues instal·lacción de la marca japonesa a la Zona Franca de Barcelona per produir diversos models de vehicles elèctrics, amb les marques Zeroid i Ebro. La direcció del D-Hub i els sindicats van acordar aquest dijous que es faran contractes de formació de vuit mesos, del febrer a l'octubre de 2024, amb una prestació laboral de 1.575 euros bruts mensuals, a l'espera que es concreti el projecte industrial que ha de reactivar l'antiga planta de l'automobilística. L'acord, encara pendent del redactat i firmar, suposa "un baló d'oxigen" per als 606 exempleats de Nissan que han acceptat l'oferta de formació, ha explicat a Efe el secretari general de Sigen-SIR USOC, Miguel Ruiz. Direcció i sindicats han pactat que a partir de l'octubre vinent, els treballadors passaran a tenir un contracte ordinari, amb el salari del conveni del Metall més un 20% més, tal com es va pactar amb els sindicats durant la taula de la reindustrialització. Fins ara, el D-Hub ha contractat només un centenar d'extreballadors per fer les tasques d'acondicionament de les instal·lacions, la maquinària i les futures línies de producció.

"Aquest acord permet que els treballadors que es quedarien sense atur puguin aguantar. I és un vot de confiança per al projecte de reindustrialització", ha dit Ruiz, que ha valorat l'esforç de les companyies QEV i B-Tech -sòcies en el pla industrial del D-Hub- i la plantilla. "Ells perquè posen els diners per contractar i nosaltres perquè rebaixem les nostres pretensions inicials", ha apuntat i ha significat que els 1.575 euros bruts al mes del contracte de formació que percebran a partir del febrer aquests 606 empleats és l'equivalent a l'import de la prestació de desocupació quan es tenen dos fills.

En concret, hi haurà uns 330 treballadors que signaran un contracte de Formació Professional dual i uns altres 279 una relació contractual un de tipus Conforcat, un programa de subvencions públiques per a la incorporació de treballadors que es gestiona des del Consorci per a la Foramció Contínua a Catalunya. En qualsevol cas, les condicions salarials de totes les contractacions seran sempre les mateixes. En declaracions a Efe, el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, ha subratllat que "el més important és que se sustenti la càrrega de treball" en els propers mesos perquè sense "tot això és un brindis al sol". Cal recordar que els extreballadors de Nissan deixaran de rebre el subsidi de l'atur aquest mes de desembre, a l'haver esgotat els dos anys de la prestació per desocupació, ja que Nissan va abandonar les factories de Catalunya el desembre de 2021.

Els sindicats, pendents de l'ensamblatge per a tercers

Tot i el "favorable pacte" que s'ha signat, els sindicats segueixen molt de prop l'evolució del projecte de reindustrialització i s'està posposant més del que estava previst, amb l'inici de la producció a mitjans d'aquest any 2023, després es va parlar de gener del 2024, i ara ja s'ajorna fins al mitjans de l'any vinent. En aquest sentit, Ruiz i Pacheco han lamentat el retard de la proposta de QEV, que lidera el D-Hub, mentre que es mostren més confiats en les gestions de B-Tech per aconseguir càrrega de treball per a l'antiga fàbrica de Nissan, amb el focus posat en porta producció, concretament l'ensemablatge de peces, per a fabricar cotxes electrics de la xinesa Chery que es volen comercialitzar a Europa. En concret, Chery estudia fabricar models de la seva marca Omoda des de Barcelona, ciutat que serviria per al seu desembarcament a Europa, i està en converses amb B-Tech.

Si es tanca l'acord amb la firma asiàtica, BTech podria començar a acoblar els vehicles de Chery el proper mes d'abril i contractar unes 150 persones, en un primer moment, i 150 més, després, fins a assolir les 300 a finals de 2025 .En cas que la producció de Chery pogués arrencar a l'abril, una part dels contractes de formació es reconvertirien ja en ordinaris. "És l'aposta més clara. Sense aquest acord tindrem gaires problemes. Ja veurem que farem", ha reconegut Ruiz.