Diu el refrany que la tercera és la bona. Per al projecte industrial del D-Hub Nissan, els seus impulsors QEV i B-Tech, esperen que la dita popular es compleixi amb una reeixida sortida a borsa, al mercat Euronext Amsterdam, dimarts vinent, dia 3 d'octubre. L'operació asseguraria, segons apunten en QEV, captar el finançament privat necessari, de com a mínim uns 23 milions d'euros, per recolzar el pla de negoci de QEV Tech, que preveu quadruplicar ingressos el 2023 fins a uns 60 milions d'euros i aspira a vendre més de 16.000 vehicles elèctrics a l'any a partir de 2027 i assolir els 1.000 milions de facturació, posant finalment en marxa el pla industrial de producció de vehicles elèctrics a Catalunya. Ara per ara, una tasca àrdua.

El projecte del D-Hub Nissan porta al voltant d'un any bloquejat, prenent possessió dels espais industrials de Zona Franca -a les antigues instal·lacions de Nissan a Barcelona- però sense poder arrencar. La sortida a borsa de QEV és fruit de la fusió de la companyia que dirigeix Joan Orús amb Spear Investment, una companyia amb propòsit especial de compra (spac, per les seves sigles en anglès), promoguda per AZ Capital i STJ Advisors i centrada en convertir-se en un soci valuós per a la nova empresa QEV N.V., que mantindrà la seu fiscal a Montmeló (Barcelona). La companyia s'estrenarà als mercats amb una valoració implícita de 209 milions d'euros.

QEV ha promogut la fusió i la sortida a borsa per dotar-se del finançament privat necessari per optar als ajuts del PERTE VEC elèctric, que en la seva primera convocatòria ha concedit a QEV uns 65 milions d'euros, i que l'empresa de Montmeló espera incrementar amb uns altres 30 milions que ja ha sol·licitat en el segon PERTE VEC que ha llançat recentment el Govern espanyol. Així, la fusió amb Spear Investment dona una entrada de capital procedent de quatre línies d'inversió: el compromís d'accionistes de Spear que han donat suport a l'operació; l'entrada de nous inversors privats a través d'una inversió privada en capital públic -el que es coneix financerament com a private investment in public equity, pipe; una nova inversió d'Inveready -actual accionista indirecte des de 2021 a través de la private equity GAEA Inversió-, i una línia garantida pels promotors de la spac. Segons els termes de l'acord, que es va ratificar el passat 27 de setembre, s'espera que el 100% dels actuals accionistes de QEV Technologies mantinguin la seva inversió en l'empresa mitjançant el canvi de les seves accions per títols de l'entitat resultant, i que ostentin al voltant d'un 75% de la nova companyia. Uns termes que esperen concretar aquest dimarts després de la sortida a borsa i l'interès que susciti QEV N.V. entre els nous i actuals inversors privats.

El moviment financer estratègic per a QEV Technologies s'ha forjat amb unes expectatives ajustades per al propòsit de fabricar vehicles elèctrics, amb la marca Zeroid, a la Zona Franca de Barcelona, si bé el seu director, Joan Orús, afirma que la cartera actual de clients de QEV Technologies inclou contractes amb companyies de renom per a la seva marca elèctrica. A més, l'empresa està immersa en negociacions avançades per convertir-se en proveïdor de vehicles elèctrics d'última milla i subministrador d'autobusos elèctrics per a grans empreses nacionals i internacionals. Orús va exposar recentment que el mercat de vehicles comercials lleugers i autobusos elèctrics s'està accelerant a un ritme vertiginós a mesura que les empreses tracten d'electrificar les seves flotes i subministrar els seus productes i serveis de forma sostenible. Segons el directiu, l'electrificació de les cadenes de subministrament i les xarxes de transport mundials ha creat un entorn d'oferta limitada i allà és on Zeroid pot trobar una oportunitat, ja que les instal·lacions de l'antiga Nissan proporcionaran una capacitat de producció altament competitiva -l'espai dona cabuda per fabricar 160.000 unitats anuals-.

A finals de 2022, la marca va tancar un encàrrec per a Bimbo México per fabricar 1.500 furgonetes elèctriques per al repartiment dels seus productes. Aquestes unitats s'estan fabricant a la Xina. En previsió, els treballs d'adequació a les instal·lacions de Zona Franca ja s'han iniciat, la qual cosa ha permès la contractació d'una part dels extreballadors de Nissan. Però el procés d'iniciació de la fabricació total a Barcelona podria retardar-se ja a mitjans de juny de 2024, segons els sindicats. Tampoc no es descarta que, en els seus inicis, la planta operi per a l'acoblament final dels models provinents encara del mercat asiàtic, i que el volum de treball es completi amb les mateixes tasques de muntatge per a marques de tercers.