Bones xifres per als concessionaris espanyols. Malgrat que el 2022 va ser un any marcat per la inestabilitat financera i la volatilitat dels preus, els concessionaris han aconseguit mantenir els ingressos vistos el 2021. Concretament, i segons les últimes dades de la Federació d'Associacions de Concessionaris de l'Automoció (Faconauto), aquests han facturat 36.100 milions d'euros en 2022, un 0,1% menys respecte al tancament de l'anterior curs, quan els concessionaris van ingressar 36.163 milions d'euros.

 

En les mateixes xifres, Faconauto destaca que els concessionaris espanyols van ocupar 153.747 persones, un 1% més que en l'anterior curs. Malgrat això, i entenent les males perspectives que donen al nombre de matriculacions per al nou exercici, des de la Federació reconeixen que hi ha "preocupació" al sector pel manteniment de l'ocupació. Les previsions de matriculacions de turismes a Espanya apunten que el 2023 se situaran de nou per sota del milió d'unitats.

És necessari que "es prenguin seriosament les males estadístiques de vendes"

Es pot destacar que venim d'un exercici complex per al sector de l'automoció. Malgrat que els ingressos i guanys obtinguts per diversos fabricants remarquen la bona demarcació comercial que aquests tenen, és cert que la conjuntura econòmica podria perforar la bona dinàmica mostrada pel sector en els últims anys. La situació actual continuarà sent complexa des del punt de vista del finançament, ja que els tipus d'interès continuaran creixent en el nou curs. A més d'això, el sector entreveu una relaxació de la demanda, és per això pel que s'estima que el 2023 hi hagi una caiguda de les matriculacions.

Davant d'això, la vicepresidenta de Faconauto, Marta Blázquez, ha comentat aquest dimecres que "no podem conformar-nos amb aquests nivells de matriculacions perquè no són suficients i, a més, no són els que està demanant Europa en vehicles electrificats". Després d'això, la mandatària ha explicat que "es necessiten mesures molt concretes per sortir d'aquesta perillosa tendència i, alhora, avançar en l'electrificació". Aquestes paraules arriben un dia després que Wayne Griffiths, president d'Anfac i de Seat i Cupra, remarqués que el focus principal de l'automoció és aquest, l'electrificació. De la mateixa manera, les declaracions de la vicepresidenta de Faconauto van arran de l'expressat per la ministra d'Indústria, Turisme i Comerç, Reyes Maroto sobre la venda de vehicles elèctrics. I és que, el càrrec públic va comentar que el Govern havia d'estimular la demanda, ja que la gràcia de fer aquests cotxes és vendre'ls.

En cinc anys han perdut 8.000 llocs de treball

"Necessitem que es prenguin seriosament les males estadístiques de vendes de vehicles i les seves conseqüències. No podem perdre un any més", ha expressat Marta Blázquez. Faconauto ha destacat que, entre 2017 i 2022, els concessionaris han perdut més de 8.000 llocs de treball per la retallada dels punts de venda a causa de la concentració que està experimentant el sector.

De fet, Gerardo Pérez, president de la Federació, ha recordat que els càlculs de l'en que ell presideix apunten a una pèrdua potencial d'entre 9.000 i 12.000 llocs de treball a causa del nou model de distribució comercial que el grup automobilístic Stellantis, que avui ha presentat els seus comptes anuals, implementarà a mitjans de 2023.

La facturació es manté per l'encariment dels vehicles

Arran dels resultats oferts per Faconauto, l'àrea comercial que més ha notat la caiguda de vendes ha estat el dels vehicles de segona mà. Segons les xifres de la Federació, aquesta àrea va veure com una facturació ha caigut un 13,6%, uns 6.203 milions d'euros, el 2022. Des de Faconauto expliquen el retrocés, ja que "va estar molt penalitzat per la falta d'estoc de vehicles utilitzats 'joves', que són la base del negoci dels concessionaris." Malgrat això, la facturació postvenda va créixer un 12,8%, fins als 5-162 milions d'euros.

D'altra banda, i amb més optimisme, les xifres revelen que, malgrat que el nombre de matriculacions va ser menor el 2022, la facturació procedent del vehicle nou es va mantenir degut "a l'apreciable increment del preu dels vehicles". Aquests es van encarir un 8,6% en el curs, fins als 33.750 euros.

Segons Faconauto, aquesta xifra culmina una trajectòria que s'ha accentuat des de la pandèmia, amb una pujada mitjana en el preu del 23% des de 2019, mentre ha vinculat aquesta tendència a l'"important esforç tecnològic" que, segons el seu parer, estan fent els fabricants per accelerar la descarbonització dels seus models.

"Situació que s'ha vist agreujada per la carestia de producte derivada de la crisi dels microprocessadors i per l'encariment de les matèries primeres", ha valorat Faconauto.

Quant als punts de venda, la xarxa oficial de concessionaris a Espanya l'any passat comptava amb 2.011 establiments, "prosseguint amb la pèrdua d'efectius a les xarxes, que en els últims deu anys ha perdut 700 concessionaris."