El mercat de l'automoció encara haurà d'esperar un any, fins el 2024, per assolir els nivells de prosperitat que registrava abans de la pandèmia per la covid del 2020. Així doncs, malgrat que les previsions són bones per enguany, encara resten incompletes. Les matriculacions de turismes i tot terreny creixeran aquest any un 16%, fins a l'entorn de les 944.000 unitats, i serà el 2024 quan tornin a superar la barrera del milió de cotxes, segons les previsions presentades avui per l'Associació Nacional de Venedors i Reparadors de Vehicles (GANVAM)

La patronal Ganvam recorda que la demanda de vehicles depèn en gran mesura de l'evolució econòmica, qualificant l'automoció de sector essencial per la relació directa entre la millora de l'entorn i la pujada de les matriculacions. En aquest sentit, Brussel·les acaba de revisar a l'alça la seva previsió, situant el creixement del PIB espanyol en l'1,4% per al 2023, cosa que unida a una inflació, encara alta, però perd força i permet dibuixar un horitzó d'optimisme moderat a curt termini. Ara bé, aquesta recuperació de la demanda trobarà el límit en una oferta que, després de les fortes tensions patides a les cadenes tant logística com de subministrament de components, anirà recuperant el seu ritme gradualment, escurçant els dilatats terminis de lliurament dels vehicles de manera progressiva. Una de les demandes que més preocupa, especialment en el camp de la distribució d'automoció ja que, en algunes entregues, l'espera arriba a més dels sis mesos.

Perspectives per a la propera dècada

En aquest sentit, la creació de fàbriques de xips a Europa tindrà un impacte sobre la cadena de subministrament, però no es preveu que els seus efectes es notin abans del final de la dècada. En aquest context, la patronal de distribuïdors oficials i independents estima que el mercat espanyol
arribarà als 1,2 milions d'unitats fixats com a “nivell natural”
per la seva població, motorització i renda per càpita el 2028, sent el 2030 quan se superin els registres prepandèmia, en acostar-nos als 1,3 milions unitats matriculades. En aquest recorregut fins a l'any 2030, Ganvam s'atura el 2025 com a punt intermedi, any en què es planteja l'entrada en vigor de la nova Euro 7 per a turismes i furgonetes; una normativa que, de posar-se a
marxa, comportarà una pujada del preu dels vehicles i retraurà la demanda, frenant la renovació del parc, malgrat que la reducció d'emissions ha de venir de la retirada dels models més antics i contaminants.

L'electrificació va massa lenta

D'altra banda, les previsions de Ganvam també analitzen l'evolució dels vehicles electrificats (100% elèctrics + híbrids endollables), evidenciant que al ritme actual sembla improbable arribar al 2035 amb un 100% de les matriculacions d'aquests models. En concret, la patronal estima que el 2030, el 21% de les matriculacions de turismes correspondran a models electrificats i, si bé la tendència es mantindrà a l'alça, tot apunta a la necessitat d'incorporar-hi mesures acceleradores per aconseguir objectius. Unes dades que van massa per sota dels objectius marcats precisament aquesta setmana des de la Unió Europea.

Així doncs, a partir del 2035 no es podran comprar vehicles amb motor de combustió o dièsel per aprovació al Parlament Europeu. Si tan sols cinc anys abans, ni la meitat dels turismes estan electrificats a Espanya, la dependència del combustible fa evident que seguirà sent latent. Aquest impuls cap a l'electrificació s'ha de fer amb l'augment dels punts de recàrrega, que no compleix les expectatives, el tems de recàrrega de les bateries i l'alt cost d'un vehicle elèctric que limita l'accés de la classe mitjana i baixa.

Les motos gaudeixen d'una salut envejable

En paral·lel, les dades de Ganvam també analitzen el comportament del mercat de motos que, avançant-se als turismes, ja va recuperar el 2022 els seus nivells prepandèmia. D'aquesta manera, les estimacions apunten que les matriculacions de motocicletes mantindran una tendència alcista a curt termini. Està previst que creixin més d'un 8% al tancament d'any, amb un volum proper a les 190.000 unitats. En el cas dels ciclomotors, que competeixen amb solucions compartides de micromobilitat urbana com ara els patinets o les bicicletes elèctriques mantindran les matriculacions a la baixa i cauran de l'ordre d'un 14% el 2023, fins a situar-se a l'entorn de les 13.400 unitats; una tendència que no s'invertirà fins al 2024.