La transició cap a una mobilitat sostenible accelera la seva marxa en els nodes de transport espanyols. Comsa Industrial, filial de serveis d'enginyeria i instal·lacions del grup Comsa, s'ha adjudicat un contracte estratègic per a la implantació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a nou aeroports de la xarxa d'Aena, segons ha informat la companyia en un comunicat. El projecte, valorat en 5,4 milions d'euros i que s'executarà sota la modalitat de clau en mà–que significa que Comsa Industrial assumirà des del disseny i l'execució fins a la posada en servei final–, té un abast significatiu.

El pla preveu la instal·lació de 135 carregadors de diferents potències i tipologies, que dotaran de servei a un total de 260 places d'aparcament específiques per a vehicles elèctrics. Aquesta iniciativa s'emmarca en l'estratègia d'Aena de descarbonitzar les seves instal·lacions i fomentar la intermodalitat sostenible, facilitant que els viatgers puguin recórrer al cotxe elèctric per als seus trajectes cap a i des de l'aeroport. La robusta infraestructura permetrà càrregues ràpides i semiràpides, adaptant-se a les necessitats dels usuaris, que necessiten optimitzar el temps en entorns aeroportuaris.

La selecció d'aeroports evidencia una política de cohesió territorial. Els recintes beneficiats són els d'A Coruña, Astúries, Granada, Melilla, Pamplona, Reus, Sant Sebastià, Valladolid i Saragossa. Aquesta distribució cobreix un ampli espectre geogràfic, des del nord-oest peninsular fins al llevant, incloent una connexió amb l'enclavament de Melilla. No es tracta simplement d'instal·lar pals de recàrrega, sinó de desplegar una xarxa intel·ligent i connectada. Els carregadors estaran integrats als sistemes de gestió d'Aena, la qual cosa facilitarà el seu monitoratge, manteniment i possible reserva per part dels usuaris, alineant-se amb el concepte de smart airports o aeroports intel·ligents.

L'adjudicació consolida la posició de Comsa Industrial com un actor de referència en el camp de les infraestructures de mobilitat elèctrica, un mercat en plena ebullició impulsat pels fons europeus Next Generation. La companyia ha acumulat una notable experiència en projectes d'electrificació del transport, tant en xarxes ferroviàries com en desplegaments de punts de recàrrega per a automoció.

Experts del sector assenyalen que iniciatives com aquesta són crucials per combatre l'anomenada "ansietat d'autonomia" –la por de quedar-se sense bateria–, un dels principals llasts per a l'adopció massiva del vehicle elèctric. En garantir la càrrega en aeroports, s'envia un missatge de seguretat i confiança als conductors, incentivant l'ús d'aquesta tecnologia i contribuint directament a la reducció d'emissions de CO₂ al sector del transport, un dels més contaminants.

L'electrificació va acompanyada d'un pla de transició energètica. Aena construeix plantes solars fotovoltaiques a Barajas (142 MWp) i El Prat (12 MWp), amb les quals preveu assolir el 100% de consum elèctric renovable el 2026. A més, estudia la incorporació de bateries d'emmagatzemament i fins i tot hidrogen verd per reduir la dependència de la xarxa elèctrica. L'aposta no es limita a terra. La companyia prepara vols de demostració amb aerotaxis elèctrics (eVTOL) entre Palma i Menorca i entre Màlaga i Granada. Aquestes proves, emmarcades en projectes europeus d'innovació, pretenen establir les bases regulatòries per integrar els taxis aeris a la infraestructura aeroportuària.