El grup Raventós Codorníu ha prescindit del director de màrqueting i vendes, Antoni Batllori de Ribot, número dos de la companyia catalana de caves i vins. Aquest moviment es produeix en un moment en què s’està a punt de tancar la venda de la participació majoritària (68%) que posseeix el fons Carlyle.
Batllori ha estat rellevat per Miguel Ángel Ricote Pacheco, amb 33 anys de trajectòria en la companyia, segons ha avançat El Periódico. Informen que sortida de Batllori ha estat negociada i de comú acord. Portava 5 anys a Codoníu. Amb anterioritat, va ser directiu de vendes de Bacardi i de la divisió d’aigües de Danone.
La sortida de Batllori s’emmarca en els preparatius per a la venda del paquet accionarial de Carlyle. A mitjans de setembre, en una trobada amb periodistes, el CEO de Codorníu, Sergio Fuster, va confirmar que la decisió sobre la venda no es farà esperar perquè “va de mesos, no d'anys”. Tanmateix, va indicar que totes les opcions estan obertes: "venda total del paquet, parcial o desistir-ne".
El fons nord-americà ha contractat els serveis de Morgan Stanley i Banco Santander perquè assessorin en la venda. Controlen el 68% des de 2018. El 32% encara està en mans de diverses branques de la família Raventós.
Fa 7 anys, amb l'oferta de Carlyle, per 390 milions d'euros, algunes de les branques de la família van sortir del capital i d'altres van reduir significativament les seves participacions. El grup, considerat l'empresa més antiga de l'Estat -es va fundar en 1551- té quinze cellers emblemàtics repartits per Espanya, l'Argentina i Califòrnia; així com 3.000 hectàrees de vinya en gestió, que ha orientat cap a la viticultura ecològica al 100%. El celler principal i seu corporativa del grup és a Sant Sadurní d'Anoia (Barcelona).
En l’últim exercici fiscal, tancat el 30 juny passat, Codorníu va obtenir un benefici operatiu (ebitda) de 44 milions d'euros, un 13% més. "Estem complint el pla econòmic que ens fixem, fa cinc anys, per arribar els 50 milions d'ebitda", va indicar Fuster quan el setembre passat va presentar els resultats de la companyia. "Ho tenim a l'abast" per a l'any fiscal 2025-26, va assegurar.
La facturació es va situar en 232 milions d’euros. L'evolució del negoci va ser favorable en tots els segments de producte i a tots els mercats. Codorníu va comercialitzar 57 milions d'ampolles, un 44% de les quals es van distribuir als mercats internacionals, en 63 països. Del total, gairebé el 60% correspon a la venda de cava.
Mercat nord-americà i aranzels
Els Estats Units representen el 9% de les vendes totals, de les quals un 50% provenen del celler que el grup té a Napa (Califòrnia). Per això, estan exempts del pagament dels aranzels del 15% imposats per Donald Trump als caves importats.