Les tarifes aeroportuàries pujaran un 6,44% l'any que ve, fins als 11,02 euros per passatger, cosa que es tradueix en un encariment dels bitllets d'avió el 2026. Aquestes tarifes, que són les que cobra Aena a les aerolínies per utilitzar les seves terminals, pistes, passarel·les o controls de seguretat dels aeroports, porten set anys pràcticament congelades. Si bé, des del 2017 al 2021 i des del 2022 al 2025, o han romàs estables o fins i tot han baixat d'un exercici a un altre. Tan sols un exercici van pujar.
Així ho posa de manifest la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) aquest dijous, que acaba de donar llum verda a aquesta pujada de tarifes per al 2026, malgrat la polèmica que ha generat en les aerolínies. Ryanair, líder per passatgers a Espanya, és la que més ha criticat aquestes pujades. Però en general, totes han llançat queixes a través de la patronal que les representa, ALA.
Les companyies aèries creuen que és compatible el pla que té Aena per ampliar i reformar aeroports, i on pretenen invertir 13.000 milions en els pròxims anys, amb les tarifes actuals. És a dir, que defensen que no és necessari que pugin perquè la gestora dels aeroports té altres fonts de finançament, no només aquestes taxes. Però finalment, l'empresa que presideix Maurici Lucena ha vençut i les taxes pujaran 68 cèntims per passatger.
La que més dura ha estat Ryanair, que fins i tot ha reduït 1,2 milions de places de la seva programació d'estiu de 2026 als aeroports regionals per aquest motiu. “Aena hauria de reduir les taxes aeroportuàries als aeroports regionals infrautilitzats, però en lloc d'això, planeja augmentar-les gairebé un 7%, cosa que suposa l'increment més gran de les taxes en més d'una dècada”, ha comentat recentment el conseller delegat, Michael O’Leary.
Des de l'Associació de Línies Aèries han llisat en les últimes setmanes perquè Aena no apugés les taxes, consideren que el seu model de xarxa li permet seguir amb les actuals perquè si "dels 47 aeroports, alguns guanyen diners i altres no", pot compensar el d'uns amb els altres. Però una vegada finalitzat el període de consultes amb les companyies aèries, "i comprovat que es compleix amb la legalitat", Competència ha donat suport a la pujada proposada per Aena.
La CNMC recorda que en l'última dècada, ha existit una restricció legal que limitava ad hoc l'augment de les tarifes i que el 2026 ja no aplica. Assenyala també que ha aprovat la proposta d'Aena perquè s'ha ajustat a l'alça la previsió de trànsit aeri als aeroports espanyols per a l'any que ve, per la qual cosa l'Ingrés Màxim per Passatger Ajustat (IMAAJ) aplicable quedarà fixat en aquests 11,02 euros.
Per assolir l'equilibri tarifari entre els ingressos i els costos dels serveis, la pujada del 2026 no és uniforme i es reparteix de forma asimètrica. Per exemple, puja un 12% la tarifa que paguen les aerolínies per la prestació del servei d'aterratge, un 7,25% pel servei d'aterratge o un 5% per l'ús de les infraestructures. Això fa que, de mitjana, la pujada sigui del 6,44%.
