Canàries avança a Barcelona i serà aquest hivern la segona destinació amb més ofertes de seients per part de les aerolínies, només per darrere de Madrid. Tot i que ja a la temporada d'estiu, també es va quedar per darrere de les Balears. Les Illes Canàries reben molts turistes internacionals durant octubre i març, que per a la resta del país és temporada baixa, però precisament allà, ocorre el contrari i és la seva temporada alta. Els visitants que fugen del fred troben a l'arxipèlag canari un clima que s'acosta als 20 graus i que principalment atreu alemanys, britànics i nòrdics.

També per aquesta raó, Ryanair, que és l'aerolínia líder a Espanya per tràfic de passatgers, ha preparat l'oferta de vols més gran de la seva història per a aquells mesos d'hivern als aeroports canaris més transitats en aquestes dates, com Lanzarote o Gran Canària. Així, l'Associació de Línies Aèries (ALA) ha posat en relleu que en total, les aerolínies oferiran 29,8 milions de seients per volar a les Illes Canàries durant la temporada d'hivern.

La xifra, a més de ser un 24% més alta que la de la temporada 2018-2019 (l'última abans de la pandèmia i que, per cert, va ser rècord) sol és superada per Madrid, on s'oferiran 31,4 milions de seients. Les Illes Canàries, per tant, tindran més oferta fins i tot que Barcelona, que en aquells mesos comptarà amb una oferta de 23,8 milions de seients.

Encara que a totes les regions se superaran els nivells prepandèmia aquest hivern, serà a les Canàries i Andalusia on més creixi l'oferta en comparació amb l'hivern del 2018/2019, en la primera hi haurà un 24% més de seients addicionals i en la segona un 20%, superant els 14 milions de places per volar. A Madrid i Barcelona, tanmateix, el nombre de seients n'ha pujat menys, entorn del 7%.

En total, les aerolínies posaran a la venda 127 milions de places per a la temporada d'hivern, gairebé un 13% més que abans del Covid. L'evolució positiva del trànsit aeri al llarg d'aquest any i les bones previsions per a la resta de l'any, anticipen la possibilitat de batre el rècord històric de trànsit aeri al nostre país, segons ALA.

Encara que els recents esdeveniments entre Israel i Hamàs, porten el sector a ser prudents. El sentiment del sector aeri és d'"optimisme moderat" per les incerteses en l'àmbit geopolític i econòmic que enfosqueixen l'horitzó. El conflicte al Pròxim Orient pot pressionar a l'alça el preu del petroli que ja estava molt tensat des de la guerra entre Rússia i Ucraïna, recorden. I, amb això, el cost del combustible, a què se sumeixi la tendència inflacionista i l'evolució alcista dels tipus d'interès, "factors que poden condicionar la demanda".

L'aeroport de Barcelona és el que 'pitjor' es recupera

El Prat és el segon aeroport per tràfic de passatgers a Espanya, segons les xifres d'Aena, però és el que pitjor es recupera en comparació amb 2019. Fins al setembre han passat per les seves terminals 37,6 milions de passatgers, una xifra que només supera Barajas, per on van passar uns 45 milions en els primers nou mesos de l'any, la qual cosa el situa com a líder.

Ambdós aeròdroms ja estan un 20% per sobre de les xifres de l'any passat, tot i que encara no han assolit les dades rècord de 2019. De fet, el Prat i Barajas són els únics d'entre els 20 aeroports de més tràfic a Espanya que segueixen un 10% i un 3% per sota de passatgers de 2019, respectivament. Mentre que València i alguns aeroports andalusos com el de Màlaga i Sevilla són ja un 20%, un 12% i un 10% per sobre d'aquest exercici. Igual com tots els canaris.

El Prat està tardant més a tornar a les xifres prepandèmia, entre altres motius, perquè no ha recuperat totes les rutes internacionals que operava el 2019, sobretot amb Àsia, que ha romàs tancat per la covid fins a ja entrat el 2023. Així, algunes aerolínies de llarg radi han anat anunciant al llarg de l'any que tornaven a l'aeroport català, però no totes.

Entre les quals sí que està Singapore Airlines, que va anunciar que tornava a volar des de Barcelona a Singapur el juliol de manera directa, sense parades, després de tres anys paralitzats per la pandèmia. Però d'altres esperaran a la temporada d'estiu (que al sector aeri comença al març) per reforçar les rutes des de Barcelona, com a Delta Airlines que anuncio recentment que, a partir de maig de 2024, doblarà el nombre de vols que opera entre Barcelona i Nova York-JFK; o la catalana Level, que també ha comunicat que incrementarà la seva oferta de vols cap als Estats Units en un 19% i en total operarà cinc freqüències per setmana des de la Ciutat Comtal fins a Nova York, la qual cosa es tradueix en 10 vols setmanals.