Elon Musk i els inversors albiraven un futur prometedor per a Tesla després de la victòria de Donald Trump al novembre. No és que la popular marca de cotxes elèctrics necessités un amic a la Casa Blanca, però s’entenia que la presència del seu fundador en el cercle del president dels Estats Units podria beneficiar l’empresa, que va tocar sostre a borsa a mitjans de desembre, quan va superar el bilió i mig de dòlars de valor. Però el 2025, la situació es va girar com un mitjó: les vendes van començar a baixar i el preu de les accions va caure, mentre Musk encadenava polèmiques i la seva imatge pública es deteriorava.

Musk i Trump amb un Cybertruck de Tesla davant la Casa Blanca. Europa Press

Moltes han estat les anàlisis que han vinculat el paper públic de Musk amb l’empitjorament de les vendes de l’empresa. El fundador de Tesla i SpaceX, i amo de la xarxa social X, va entrar a l’administració Trump per reduir la seva estructura, però va estar envoltat de polèmica des d’un inici. El dia de la presa de possessió del president dels EUA, Tesla valia uns 1,4 bilions de dòlars a borsa; avui, no arriba al bilió.

Les seves declaracions incendiàries i la seva presència constant al costat de Trump van començar a deteriorar la seva imatge i, de passada, la de la seva marca. Van sorgir fins i tot grups que es van mobilitzar per demanar boicot a Tesla i Musk. L’home més ric del món va incomodar fins i tot Trump, perquè anava per lliure i criticava fins i tot el seu cap, i el va començar a apartar. Finalment, en pocs mesos la relació entre tots dos ha acabat com el rosari de l’Aurora.

Manifestants anti-Musk amb una pancarta que diu "Musk fa fàstic" / EFE

La sortida de Musk de la Casa Blanca podria ser el primer pas per a la recuperació de Tesla, però l’empresari segueix abonat a la polèmica i l’ull de l’huracà. A més a més, la reputació costa molt poc de perdre i molt de guanyar, com va explicar Fernando Trias de Bes en un recent article d’opinió, precisament, sobre Elon Musk. Però tampoc no pot oblidar-se que rere els cinc mesos negres de Tesla hi ha també motius econòmics.

La caiguda de vendes de Tesla

El descens de vendes del gegant estatunidenc de cotxes elèctrics és molt sever. Les dades globals més actualitzades corresponen al primer trimestre: entre el gener i el març, va matricular 337.000 cotxes, un 15% menys que en el període de l’any anterior (50.000 cotxes menys). Va ser el pitjor trimestre en gairebé tres anys per a la marca.

La gran sagnia l’està patint a Europa, un mercat important per a Tesla. En aquest cas, les dades arriben fins a l’abril, i va perdre un 46% de les vendes a la UE, on va passar de 77.000 a 41.700 cotxes. Si als 27 hi sumem el Regne Unit, Noruega, Suïssa, Islàndia i Liechtenstein, va caure de 100.000 a 61.000 cotxes venuts en el primer quadrimestre d’any, un 39% menys. El més greu de tot és possiblement que les xifres van empitjorant mes a mes, i a l’abril el descens es va situar al voltant del 50%. És a dir, que va vendre la meitat de vehicles que un any abans.

Alguns experts, com els d’e-toro, parlen de factors econòmics, com l’abaratiment del petroli en els últims mesos, ja que quan la benzina va més cara, la gent és més procliu a comprar cotxes elèctrics, però quan baixa, s’ho pensa millor. El cert és que el Brent s’està abaratint en els últims mesos –un 16% des de principis de 2025–, però no sembla que això estigui frenant les vendes d’elèctrics, que pugen un 26% fins a l’abril a la UE, mentre els de combustió pateixen caigudes de més del 20%.

També apunten a un factor macro, que quan l’economia empitjora, o les perspectives són d’un alentiment, com passa actualment a Europa i a nivell mundial, però especialment als Estats Units, les vendes de cotxes d’alta gamma baixen. A la UE, mentre Tesla cau, Mercedes, BMW i Lexus pugen, però Porsche i Jaguar baixen.

L'auge de les marques xineses

Cap a on tothom mira és cap a la Xina. Les marques del gegant asiàtic han tret models elèctrics assequibles, ja són líders de vendes a casa seva, el mercat més en auge del món, i estan entrant amb força als mercats occidentals. No només amb elèctrics, també amb cotxes de combustió, a causa dels aranzels de la UE i altres països als elèctrics xinesos, en considerar que representen competència deslleial per les multimilionàries ajudes estatals rebudes pels fabricants, que acaben sent empreses públiques o controlades pel govern de Xi Jinping.

L’estadística de la patronal europea de fabricants de cotxes, ACEA, només incorpora les vendes d’un grup xinès, SAIC, que agrupa les marques MG, Maxus i Roewe. Entre el gener i l’abril, va vendre 70.000 cotxes a la UE, un 52% menys que en els mateixos mesos que l’any passat, i 28.000 més que Tesla, que fa un any la superava àmpliament.

Les marques xineses disparen vendes i amenacen Tesla: cinc grups van superar els 2 milions de cotxes venuts l'any passat

En l'àmbit espanyol tenim dades de més marques xineses. És una mostra petita, però reveladora, perquè tot i que Tesla cau molt menys que al conjunt de la UE –un 19% fins al maig, fins a les 4.500 unitats–, és superada per marques com BYD (Build Your Dreams), que va passar de vendre 900 cotxes en el mateix període del 2024 a 7.800, i Omoda (4.700 vendes, el triple que l’any anterior). La xinesa de moda, MG, va matricular 22.000 cotxes a Espanya fins al maig.

Aquestes xifres tenen una mica de trampa, ja que es compara amb marques que sumen elèctrics i combustió, o només combustió, com és el cas, de moment, d’Omoda. Però si anem als elèctrics, un mercat que creix un 70% en el que portem d'any a Espanya, els únics models del top 10 que venen menys són el Model 3 i el Model Y de Tesla. El primer es manté líder del sector en els primers cinc mesos del 2025, però al maig va ser superat per tres models.

L’auge dels automòbils xinesos és inqüestionable. El 2024, les marques de SAIC vam superar els 5 milions de vendes; BYD va superar els 4 milions de cotxes venuts, un 41% més, dels quals 1,8 milions eren elèctrics; Changan va fregar els 2,7 milions; Chery, grup propietari d’Omoda i Jaecoo, va vendre’n més de 2,6 milions, un 38% més, i Geely, grup amb marques com Volvo, Polestar i Lynk & Co, 2,2 milions.

Tesla es dessagna a borsa i el futur és incert

La caiguda de vendes de Tesla li ha provocat una sagnia a borsa, on només dijous va perdre un 14% després de les disputes de Musk amb Trump i l’última dada de matriculacions a Europa. Divendres, però, va recuperar part de la pèrdua. Al preu de tancament d’aquest divendres, les accions de Tesla han caigut un 38% des dels màxims de desembre del 2024, un 22% des de principis d’any i un 30% des de la presa de possessió de Trump.

Tesla val avui a borsa uns 950.000 milions de dòlars, amb la qual cosa ha perdut gairebé 600.000 milions des de màxims, 300.000 milions des de principis d’any i més de 400.000 des de finals de gener. L’home més ric del món, que té un 12,8% de les accions, ha vist minvar en 75.000 milions la seva fortuna des dels màxims de Tesla. Ara bé, si obrim el pla, abans de la caiguda, Tesla havia viscut un espectacular ral·li alcista i, de fet, en l’últim any, ha pujat un 67%.

Els analistes dubten de si seguirà la correcció a curt termini, però, en general, són optimistes a llarg termini, tot i que hi ha un núvol en l'horitzó: com acabarà quedant el mercat comercial mundial, si la guerra aranzelària seguirà o s'apagarà i com afectarà tot plegat Tesla, que fabrica als EUA, però també a la Xina, ara que ja no és amic de Trump.