La Comissió Europea ha acceptat els canvis introduïts per la xinesa TikTok per corregir la manca de transparència en el seu registre d'anuncis, fet que li estalviarà una multa, però ha confirmat una sanció de 120 milions d'euros a la nord-americana X pel "disseny enganyós" de la seva marca blava de verificació de comptes. Segur que aquesta decisió no li passa desapercebuda a Donald Trump, el govern del qual ha advertit repetidament les autoritats europees de les regulacions que afecten les grans tecnològiques nord-americanes i que han acabat amb multes multimilionàries.
TikTok ha acceptat els suggeriments europeus per evitar la multa. En concret, la plataforma xinesa es compromet a proporcionar en el seu repositori d'anuncis el contingut complet de l'anunci tal com apareix en els feeds dels usuaris, incloses les URL. Així mateix, actualitzarà aquest registre de manera més ràpida per assegurar que la informació estigui disponible en un màxim de 24 hores i informarà dels criteris de segmentació seleccionats pels anunciants, juntament amb les dades agregades dels usuaris (incloent-hi el gènere, el grup d'edat i l'Estat on es troben els usuaris).
Finalment, TikTok també ha assegurat a Brussel·les que introduirà opcions de cerca i filtres addicionals, fet que permetrà als usuaris trobar anuncis més fàcilment, segons informa Europa Press.
En canvi, la Comissió Europea ha comunicat aquest divendres una multa de 120 milions d'euros a la xarxa social X, liderada per Elon Musk, pel disseny de la seva marca blava de verificació de comptes, que és percebut com a segell d'autenticitat pels usuaris malgrat que el seu accés és discrecional, fet que viola les obligacions de la Llei europea de Serveis Digitals (DSA, per les seves sigles en anglès).
Brussel·les va iniciar una investigació sobre aquest cas el juliol del 2024, amb l'objectiu d'aclarir si aquesta pràctica afectava negativament la capacitat dels usuaris de prendre decisions "lliures i informades". La sanció respon també a altres irregularitats castigades per la DSA com la manca de transparència en el seu repositori d'anuncis i l'incompliment de la seva obligació de permetre accés a dades per part dels investigadors.
"Enganyar els usuaris amb marques de verificació, ocultació d'informació en els anuncis o excloure els investigadors són pràctiques que no tenen cabuda a Internet a la UE", ha avisat la vicepresidenta de Sobirania Tecnològica, Seguretat i Democràcia, Henna Virkkunen, en un comunicat recollit per Europa Press.
El portaveu de Virkkunen, Thomas Regnier, ha defensat aquest divendres la "solidesa" del cas davant les crítiques arribades des de l'administració Trump, que acusa la UE d'un excés de regulació enfocada a castigar les grans tecnològiques dels Estats Units. "Ens complau dir que és una multa proporcionada, perquè a la Comissió actuem de forma proporcionada", ha conclòs Regnier.