La Comissió Europea ha informat aquest dijous a TikTok que, segons les seves conclusions preliminars, incompleix amb l'obligació establerta en la Llei de Serveis Digitals (DSA) de publicar un repositori d'anuncis, la qual cosa obre la porta a una multa si es confirma i l'empresa xinesa no el rebat adequadament.

"Segons la nostra opinió preliminar, TikTok no compleix amb la Llei de Serveis d'Anuncis (DSA) en àrees clau del seu repositori d'anuncis, la qual cosa impedeix la inspecció completa dels riscos que comporten els seus sistemes de publicitat i segmentació", ha afirmat en un comunicat la vicepresidenta executiva de Sobirania Tecnològica, Seguretat i Democràcia, Henna Virkkunen.

Aquest repositori d'anuncis és fonamental perquè els investigadors i la societat civil detectin anuncis fraudulents, campanyes d'amenaces híbrides, així com operacions d'informació coordinades i anuncis falsos, fins i tot en el context electoral, ha precisat l'Executiu comunitari.

La Comissió ha constatat que TikTok no proporciona la informació necessària sobre el contingut dels anuncis, els usuaris a qui s'adrecen i qui els ha pagat.

A més, el repositori d'anuncis de TikTok no permet al públic realitzar recerques exhaustives d'aquests basant-se en aquesta informació, la qual cosa limita la utilitat de l'eina.

"Ja sigui que defensem la integritat de les nostres eleccions democràtiques, protegim la salut pública o protegim els consumidors d'anuncis fraudulents, els ciutadans tenen dret a saber qui és darrere dels missatges que veuen", segons Virkkunen.

Les conclusions preliminars de la Comissió es basen en una investigació exhaustiva que va incloure, entre altres, l'anàlisi de documents interns de l'empresa, la prova de les eines de TikTok i entrevistes amb experts en la matèria, d'acord amb Brussel·les.

La comunicació d'avui d'aquestes conclusions preliminars sobre que ha infringit la Llei de Serveis Digitals (DSA) no prejutja el resultat de la investigació, ha ressaltat la Comissió.

TikTok ara té la possibilitat d'exercir el seu dret de defensa examinant els documents de l'expedient d'investigació de la Comissió i responent per escrit a les conclusions preliminars de la Comissió.

Paral·lelament, la Comissió consultarà el Comitè Europeu de Serveis Digitals.

Si les conclusions preliminars de la Comissió es confirmen, aquesta podria emetre una decisió d'incompliment, que podria donar lloc a una multa de fins al 6 % de la facturació anual mundial total del proveïdor, així com a un període de supervisió reforçat per garantir el compliment de les mesures que el proveïdor tingui previst adoptar per reparar l'incompliment.

La Comissió també pot imposar multes periòdiques per obligar la plataforma a complir.

"Encara que donem suport als objectius del Reglament i continuem millorant les nostres eines de transparència publicitària, no estem d'acord amb algunes de les interpretacions de la Comissió i observem que l'orientació s'ofereix a través de conclusions preliminars en lloc de directrius públiques clares", han respost fonts de TikTok a l'anunci de l'Executiu comunitari.

L'empresa, que ha expressat el seu "compromís" amb el compliment de la normativa, ha assenyalat que "la igualtat de condicions i una aplicació coherent d'aquestes és essencial".

Aquesta investigació es remunta al 19 de febrer de 2024, quan la Comissió va iniciar un procediment formal per avaluar si TikTok podria haver infringit la Llei de Serveis Digitals.

A més de la transparència publicitària, l'obertura del procediment també va abordar els efectes negatius derivats del disseny dels sistemes algorítmics de TikTok, la garantia d'edat, la seva obligació de garantir un alt nivell de privacitat i seguretat per als menors, i l'accés a les dades per a investigadors, la investigació dels quals continua.

La Comissió també va obrir un procediment formal contra TikTok el desembre de 2024 per la seva gestió dels riscos relacionats amb les eleccions i el discurs cívic, la investigació del qual continua amb caràcter prioritari.

Així mateix, ha posat en marxa una eina de denúncia d'irregularitats que permet als empleats i altres persones amb coneixement contactar amb la Comissió de forma anònima per contribuir a la supervisió del compliment per part de les plataformes en línia de gran mida (PML) i els motors de cerca en línia de gran mida (MGE).

La transparència en la publicitat en línia -qui paga i com se segmenta el públic- és essencial per salvaguardar l'interès públic, va subratllar la Comissió Europea.