La Comissió Europea ha anunciat aquest dijous que estudia l'eliminació de els aranzels aplicats als vehicles elèctrics que el grup Volkswagen fabrica a la Xina. La mesura afavoriria el model elèctric Cupra Tavascan de Seat, dissenyat a Barcelona i que la companyia produeix a la Xina. És un model SUV totalment elèctric que es produeix a la planta que el grup Volkswagen té a Anhui.
En el moment en què la companyia va decidir instal·lar la planta de fabricació en aquest país, els aranzels que s'aplicaven al cotxe eren del 10%. No obstant això, des d'octubre del 2024 Brussel·les aplica aranzels addicionals del 21% als vehicles elèctrics que la UE importa de la Xina. Seat ha reclamat reiteradament a Brussel·les una solució per al Cupra Tavascan.
La Comissió Europea ha anunciat aquest dijous que, per iniciativa pròpia, ha decidit iniciar una "reconsideració provisional parcial de les mesures antisubvencions" que aplica des de fa més d'un any a les importacions de vehicles elèctrics per al transport de persones que s'importen des de la Xina.
Segons detalla la comunicació publicada al Diari Oficial de la UE, l'executiu comunitari ha rebut una "oferta de compromís" del grup Volkswagen aportant "suficients proves" per a la reconsideració dels aranzels addicionals al Cupra Tavascan. Ara, la Comissió Europea iniciarà una avaluació per determinar "l'acceptabilitat i viabilitat" del compromís plantejat per la companyia.
El compromís de la Comissió Europea és conseqüència de la decisió que ha pres aquest mateix dijous, per iniciativa pròpia, per revocar els aranzels aplicats als vehicles elèctrics produïts a la Xina per part de Volkswagen Anhui, la joint venture de la firma alemanya al gegant asiàtic amb JAC Group.
El producte objecte d'aquesta reconsideració consisteix en vehicles elèctrics de bateria nous dissenyats principalment per al transport de persones, exclosos els vehicles de la categoria L i les motocicletes, impulsats (independentment del nombre de rodes posades en moviment) únicament per un o diversos motors elèctrics, inclosos els que tenen un extensor d'autonomia de combustió interna.
Aquesta mesura només afecta, de moment, Volkswagen Anhui, companyia que la Comissió Europea considera que "va aportar proves suficients" després d'haver rebut per la seva part "una oferta de compromís" del producte afectat, és a dir, un canvi de preus, volums o, en aquest cas, condicions comercials per evitar sancions més dures.