Adidas ja ha xifrat el forat en els seus comptes que li ha costat la ruptura de la col·laboració amb Kanye West arran de les polèmiques racistes del raper nord-americà. La companyia ha xifrat en 600 milions d'euros la pèrdua en la facturació després de trencar l'acord amb la marca Yeezy,

El gegant alemany d'articles esportius va registrar el 2022 un benefici net de 612 milions d'euros, el que suposa haver desplomat els seus guanys un 71,1% respecte a 2021. A més de la interrupció de l'acord amb Kanye West, la companyia al·ludeix a la inflació i als problemes a la Xina com factors que han provocat la caiguda de la seva rendibilitat.

Adidas va informar aquest dimecres que la direcció i el consell de supervisió proposaran de retallar molt el repartiment de dividend fins a 0,70 euros per acció (3,30 euros per acció per l'exercici 2021). Adidas, que ja havia avançat algunes xifres del balanç de 2022 a començaments de febrer, va confirmar que preveu el 2023 una pèrdua de 700 milions.

Aquesta pèrdua inclou 500 milions d'euros per la depreciació de l'inventari de Yeezy, marca amb què Kanye West comercialitza els seus productes, i altres costos extraordinaris de 200 milions per la seva revisió estratègica. Adidas estudia opcions per utilitzar l'inventari Yeezy, però si no ho aconsegueix haurà d'eliminar el valor de l'inventari.

Kanye West li costa 600 milions de facturació a Adidas

El nou conseller delegat d'Adidas, Bjørn Gulden, que anteriorment va ocupar aquest càrrec en Puma, va dir que "el 2023 serà un any de transició per construir la base per al 2024 i el 2025". "Necessitem reduir inventaris i descomptes més baixos. Llavors podem començar a construir un negoci rendible de nou el 2024", va afegir Gulden.

El benefici operatiu va baixar el 2022 fins a 669 milions d'euros (-33,7 %), que reflecteix un marge de rendibilitat operativa del 3 % (9,4 % el 2021). En el quart trimestre, la interrupció de la col·laboració amb Yeezy va generar una pèrdua de facturació de 600 milions i les vendes van caure a la Xina un 50%.

Per això, Adidas va patir en el quart trimestre una pèrdua neta atribuïda de 512 milions d'euros, davant el benefici de 202 milions en el mateix trimestre de 2021. La facturació va augmentar el 2022 fins a 22.511 milions d'euros (+6 % o +1 % descomptats els efectes dels tipus de canvi). Les vendes van pujar l'any passat sobretot a Amèrica Llatina (+44 %) i Nord Amèrica (+12 %), però van caure a la Xina (-36 %).

A Europa, les vendes van pujar menys perquè Adidas va concloure les seves activitats a Rússia. El marge de rendibilitat bruta es va reduir el passat exercici fins al 47,3 % (50,7 % el 2021). Adidas preveu que les vendes baixaran el 2023 en una xifra elevada d'un dígit i que el benefici operatiu estarà en el nivell en el qual els ingressos igualen als costos a causa que es mantenen les dificultats macroeconòmiques i les tensions geopolítiques.

La companyia alemanya considera que persisteix un risc elevat que es produeixi una recessió a Europa i Amèrica del Nord i que es manté la incertesa sobre la recuperació de la Xina. Encara que Adidas estudia les opcions per utilitzar l'inventari de Yeezy, els pronòstics reflecteixen una pèrdua d'ingressos de 1.200 milions d'euros si no el ven, la qual cosa tindrà un impacte operatiu negatiu de 500 milions.