El BBVA ja ha enviat aquest mateix dilluns a la CNMV el fulletó actualitzat de l'opa sobre el Sabadell, segons han explicat fonts financeres. L'entitat presidida per Carlos Torres hi inclou ara les condicions imposades pel govern espanyol el passat 24 de juny i els canvis en els estalvis de costos i sinergies que aquestes condicions provoquin.
El banc d’origen basc ha treballat intensament els darrers dies per fer aquesta modificació, sense la qual la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) no podia aprovar l’opa. De fet, el seu president, Carlos San Basilio, ha dit aquest mateix dilluns que esperaven aviat la modificació per poder donar el vistiplau a l’oferta abans que acabi aquest juliol.
Un cop la CNMV aprovi l’opa, que és un tràmit, fixarà el període d’acceptació d'aquesta, és a dir, un temps durant el qual els accionistes del Sabadell poden decidir si accepten o no l’oferta. Habitualment, se sol fixar un termini d’un mes, però en aquest cas, amb l’agost pel mig, és molt probable que s’allargui. El mateix San Basilio ha assegurat que l’opa culminarà ja al setembre.
El Consell de Ministres va prohibir al BBVA la fusió amb el Sabadell durant tres anys, per la qual cosa, si tanca la compra, haurà d’operar com una filial. Previsiblement, aquesta exigència reduiria les sinergies de l’operació, almenys durant els primers anys. Tot i això, el consell de l’entitat va decidir tirar endavant amb l’operació.
L’entitat espanyola va calcular que estalviaria 850 milions amb la fusió: 450 milions en tecnologia, en unificar sistemes, 300 milions en despeses de personal i 100 milions en estalvis financers. Tanmateix, la prohibició de fusió obliga a mantenir el Sabadell com a filial, cosa que reduirà part d’aquests estalvis. També podria tenir algun avantatge fiscal, com la reducció de l’impost a la banca, ja que el banc fusionat pagaria més que els dos per separat perquè, després de l’última modificació, és progressiu en funció de la mida del banc.
La venda de TSB
Però han sorgit noves pedres en el camí. L’acord del Sabadell amb el Santander per vendre-li la seva filial britànica, TSB, també s’ha colat a l’opa i podria modificar el fulletó, si bé San Basilio va expressar que aquest hauria d’incloure aquesta possibilitat, perquè sigui igualment vigent si, el 6 d’agost, la junta del Sabadell aprova la venda.
Tot i que el BBVA no estava especialment interessat en l’entitat britànica, pel que fa al perímetre, la venda no preocupa Torres, també és cert que resta valor al Sabadell, ja que TSB estava generant beneficis recurrents. A més, l’anunci del banc català de pagar un dividend extraordinari de 2.500 milions per la venda també li resta valor, alhora que és un incentiu perquè els accionistes no venguin.
Per si no fos prou, la venda de TSB i l’anunci de dividend han disparat encara més les accions del Sabadell, que la setmana passada cotitzaven un 11% per sobre del valor ofert pel BBVA, per la qual cosa els accionistes del banc català que acudissin a l’opa, amb aquests preus, perdrien diners.
Hi havia dubtes de si el Sabadell incomplia el deure de passivitat amb aquesta venda, però San Basilio les ha aclarit completament aquest dilluns en explicar que, si els accionistes del banc presidit per Josep Oliu l’aproven —estan convocats el 6 d’agost—, l’operació és fora de tot dubte.