L'energia verda i no contaminant de les bateries de sal va guanyant terreny, lentament, per les seves especificacions, que la fan més aconsellable per a llocs amb temperatures extremes o altres amb dificultats per connectar-se a una xarxa de subministrament convencional. A Espanya, la companyia Salt & Sun Energy ha iniciat un projecte d'autoconsum per a una casa residencial a la Comunitat de Madrid que servirà de base per testejar com desenvolupar una infraestructura energètica que subministri a una urbanització d'habitatges que estigui desconnectada de la xarxa elèctrica convencional a través d'un sistema de generació fotovoltaica autònom (off grid). Per al projecte, Salt & Sun Energy instal·larà les bateries de sal del fabricant italià Universal Nature Energy (UNE), del que és el seu distribuïdor en exclusiva per a Espanya i Portugal, un mercat en el qual la firma italiana vol expandir-se.

L'experiència amb més de 14 anys al mercat que té UNE a Itàlia i països com Alemanya, avala el projecte. UNE és l'artífex que 120 cases i el mercat municipal de Gitaza, a 30 km de Bujumbura (Burundi) tinguin refrigeradors que funcionen sense necessitat d'una xarxa elèctrica, estan completament fora de la xarxa i mantenen el subministrament dels aparells de refrigeració de tot el mercat, explica Marco Fronda, soci fundador i director general de Salt & Sun Energy, una companyia establerta a Barcelona, des de fa poc més d'un any, fundada amb l'objectiu d'aconseguir la independència energètica de la xarxa pública. El grup italià també ha desenvolupat projectes per a refugis d'alta muntanya, per a navilieres, escoles, centres de dades, la indústria de defensa... "La seva aplicació va guanyant terreny". "La bateria de sal no pateix amb les temperatures extremes, el liti sí perquè si el mous de 22 graus comença a desestabilitzar-se; en canvi, la sal funciona des de menys 20 graus a més 60 graus", especifica Fronda. A més, la seva vida útil és de 20 anys, segons assegura, mentre que el liti no passa dels 10 anys.

Fronda exposa que "la bateria de sal funciona molt bé per a emplaçaments estàtics i és la solució perfecta per al subministrament d'energia en cases i empreses i, a més, la més aconsellable per a indústries amb zones ATEX - zona on hi ha un risc d'explosió a causa de la presència d'atmosferes potencialment explosives- com la química, la farmàcia, les refineries, el tractament de residus". Apunta que, a la llarga, amb l'avenç de la tecnologia, també es demostrarà vàlida per a la mobilitat i fa referència a l'experiència del grup Volkswagen, a través de la seva participada xinesa JAC Motors, amb la marca Yiwei, que ha llançat amb prototip de vehicle impulsat amb bateries de sodi.

A Salt & Sun Energy es venen "sistemes d'emmagatzematge, no únicament bateries, perquè cal disposar d'una instal·lació fotovoltaica que genera l'energia contínua, que cal transformar-la amb els inversors, que hem desenvolupat amb tecnologia pròpia i també comercialitzem, perquè els que es troben amb facilitat en el mercat són preferentment per a bateries de liti", manifesta Francesco Cirrincione, cofundador i responsable comercial de la companyia. No obstant això, el sistema també és òptim si està connectat a la xarxa elèctrica (on grid), i també beneficia a fomentar les energies renovables. Des de Salt & Sun Energy adverteixen d'un dels problemes del creixement del sector fotovoltaic a Espanya: cada municipi té establertes les seves regulacions. Malgrat això, a Espanya el desenvolupament és òptim, afegeix.

Sobretot, en el cas de les indústries, Fronda adverteix que quan no es genera l'energia per a autoconsum, de vegades, no es pot abocar a la xarxa i o es comparteix amb altres usuaris, o es malgasta. És llavors quan "entren en joc les bateries". Segons assegura, a sobre de la seva taula de treball "hi ha diversos projectes per implementar el sistema en habitatges i indústries, que es concretaran en els pròxims mesos."

Es tracta d'un sistema d'emmagatzematge dotat amb una superpotent bateria de sal recarregable i una interessant alternativa, que utilitza al màxim totes les possibilitats de l'energia natural i és totalment respectuosa amb el medi ambient, a més de segura, senzilla, sostenible i presentar una alta autonomia a llarg termini, asseguren els socis de Salt & Sun Energy. Les bateries de sal són "una tecnologia que es va descobrir i va patentar el 1985, a Sud-àfrica, que va arribar en mans dels americans i, al cap de 20 anys, sense ser capaços d'estabilitzar el funcionament de les bateries, es va quedar en un calaix, fins que es va vendre uns alemanys; i van passar uns altres 20 anys sense avenços", expliquen aquests dos socis. Va ser llavors quan a Itàlia un grup d'emprenedors van comprar la patent i van desenvolupar la tecnologia necessària per estabilitzar les càrregues de les bateries.

Cirrincione i Fronda comenten que el hàndicap d'aquestes bateries és que per funcionar s'han d'escalfar fins a 260 graus, "però una vegada s'aconsegueix, al cap de 12 o 14 hores, la recàrrega és molt fàcil i permanent durant molt temps, perquè com més treballa, més rendeix".

Un dels valors competitius de les bateries de sal és que la seva matèria primera, la sal, es troba a tres quartes parts del món i la seva extracció no és tan contaminant com passa amb l'obtenció de liti.

MF+FC 7 (baixa) (1)
Marc Fronda i Francesco Cirrincione, socis fundadors de Salt & Sun Energy

Recondicionament

Respecte a la seva potència, els seus defensors comenten que una instal·lació de sal és suficient per a l'autoconsum residencial mitjana d'entre 5 a 6,5 quilowatts i es pot arribar als 10,2 quilowatts per a una indústria de mida mitjana. "Però la capacitat no és un problema, perquè són mòduls o cel·les apilables", expliquen, arribant als 100 quilowatts.

La gestió que realitza UNE permet que amb la bateria dividida en 5 grups de cel·les, en cas de ruptura de fins a 2 grups, aquests s'autoexclouran, permetent que el sistema continuï utilitzant la capacitat restant de la bateria. Els grups de cel·les són reemplaçables i regenerables, "fomentant l'economia circular". A més, els sistemes i tots els seus components són 100% ecològics i reciclables, la bateria no entra en la categoria de residu especial, per la qual cosa n'hi ha prou amb portar-la a l'abocador on es considerarà com a residu electrònic normal.