El 63% de barcelonins s'oposa al pla del Govern de limitar l'activitat dels VTC a trajectes interurbans –o sigui, a prohibir els seus trajectes dins de la ciutat– segons apunta una enquesta de Metroscopia difosa per Unauto, la patronal majoritària dels VTC.

En un comunicat, Unauto subratlla que aquesta enquesta revela un "ampli rebuig ciutadà" dels plans reguladors del Departament de Territori de la Generalitat. Segons les dades d'aquest estudi, el 57% dels barcelonins creu que les mesures adoptades fins ara han estat errònies o veuen marge de millora, i el 56% considera que "les autoritats han regulat en funció dels interessos del taxi, en lloc de prioritzar l'interès general".

Segons la patronal de les VTC, "la ciutadania aposta per una mobilitat més oberta, eficient i adaptada a les seves necessitats reals" en comptes de les restriccions. Subratllen que "una àmplia majoria dels barcelonins (68%) considera que les autoritats haurien de promoure un marc regulador que permeti a taxis i vehicles de transport amb conductor (VTC) operar en igualtat de condicions". D'ells, el 67% es mostra partidari de flexibilitzar la normativa que regula el taxi per apropar-la al funcionament actual dels VTC.

Dos de cada tres barcelonins afirmen haver utilitzat un taxi o VTC en els últims sis mesos, fet que, segons l'opinió d'Unauto, "demostra la creixent integració d'aquests serveis en la vida quotidiana de la ciutat". Tanmateix, accedir a aquest tipus de transport no sempre resulta senzill: el 56% dels barcelonins declara haver tingut dificultats per aconseguir un taxi o VTC, una xifra que s'eleva al 63% entre els viatgers més habituals. Per aquesta raó, Unauto recalca que més de la meitat dels enquestats s'oposa a restringir el funcionament de les plataformes de mobilitat, "apostant per una oferta més accessible i competitiva".

Entre les propostes més valorades per la ciutadania està la mobilitat compartida (79%), que permet reduir el cost dels desplaçaments en compartir trajecte amb altres passatgers, així com l'impuls de la mobilitat elèctrica per a taxis i VTC (67%).

Fa uns dies, Unauto va estimar en prop de 80 milions d'euros les indemnitzacions per responsabilitat patrimonial que reclamarà a la Generalitat de Catalunya per la nova llei de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places. Unauto adverteix que si s'aprova el projecte de llei amb l'actual redacció, reclamaran indemnitzacions per un import de 79,26 milions d'euros. De moment, les VTC preparen el tràmit de manera massiva, fent èmfasi en els danys econòmics i perjudicis que suposa deixar fora del mapa metropolità a aquests vehicles.

Atenent les 2.500 autoritzacions de VTC que operen actualment, estimen aquest impacte econòmic proper als 80 milions d'euros: més de 65 milions per lucre cessant (pèrdues derivades de la paralització de l'activitat), més de 3 milions per danys emergents (principalment acomiadaments), i 10 milions en costos empresarials (tancaments i indemnitzacions), afectant directament més de 4.000 llocs de treball.