Unauto, patronal majoritària dels conductors de VTC, estima en prop de 80 milions d'euros les indemnitzacions per responsabilitat patrimonial que reclamarà a la Generalitat de Catalunya per la nova llei de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places, que el Govern farà pública en les pròximes setmanes.
En total, Unauto adverteix que si s'aprova el projecte de llei amb l'actual redacció, reclaamaran indemnitzacions per un import de 79,26 milions d'euros. De moment, les VTC preparen el tràmit de manera massiva, fent èmfasi en els danys econòmics i perjudicis que suposa deixar fora del mapa metropolità a aquests vehicles.
Atenent les 2.500 autoritzacions de VTC que operen actualment, estimen aquest impacte econòmic proper als 80 milions d'euros: més de 65 milions per lucre cessant (pèrdues derivades de la paralització de l'activitat), més de 3 milions per danys emergents (principalment acomiadaments), i 10 milions en costos empresarials (tancaments i indemnitzacions), afectant directament més de 4.000 llocs de treball.
En un comunicat, indiquen que "la privació del dret adquirit a desenvolupar l'activitat de transport en nuclis urbans com Barcelona, l'expropiació de les llicències o la restricció excessiva i discriminatòria de les seves operacions, a través de mesures com la precontractació de 6 hores o un únic servei a l'hora, obren la porta a reclamacions milionàries per part del sector de les VTC".
Segons el president executiu d'Unauto, José Manuel Berzal, el volum i import de les demandes podria representar "un dur cop contra les arques públiques catalanes, amb conseqüències directes sobre els ciutadans." "Fins ara els tribunals de diferents escales ens han donat la raó, per la qual cosa seguirem recorrent a la justícia per no deixar trepitjar-nos els nostres drets", afegeix.
Unauto subratlla que les VTC generen 260 milions d'euros i proporciona ocupació a gairebé 6.000 persones a Catalunya, directament i indirectament. Afegeixen que si les 3.756 llicències de VTC domiciliades a Catalunya poguessin treballar amb normalitat (en l'actualitat operen només 2.500 a causa de les restriccions i inseguretat jurídica), augmentaria a 10.500 treballadors i 445 milions d'ingressos.
El nou text es presentarà davant de la taula del taxi en els dies vinents, abans d'obrir el període d'audiència pública. No obstant això, Unauto denuncia la "falta de consens i transparència" en el procés d'elaboració de la norma perquè les reunions mantingudes amb la Direcció General de Transports de la Generalitat han estat "merament informatives, sense opció de negociació".