Barcelona no només es ven amb sol i platja. El seu principal valor, com van reiterar ahir els seus líders econòmics i institucionals, és el seu capital humà. En la dotzena edició de l'Hola Barcelona! Cocktail, organitzat per l'associació Barcelona Global, la ciutat va tornar a desplegar el seu múscul com a pol d'atracció per al talent internacional. L'esdeveniment, celebrat ahir, va congregar més de 1.500 persones de 90 nacionalitats diferents, una xifra rècord que consolida aquesta cita com la principal benvinguda per als denominats barcelonians by choice.

L'acte va servir d'escenari per a un missatge clar: en la guerra global per captar i retenir els professionals més qualificats, Barcelona juga a la lliga de les grans capitals europees. L'alcalde, Jaume Collboni; el president de Barcelona Global, Ramon Agenjo; i la presidenta i CEO de Vueling, Carolina Martinoli, van ser els encarregats de llançar aquest missatge de benvinguda i de reafirmar el compromís de la ciutat amb la diversitat com a eix de creixement. L'esdeveniment transcendeix el caràcter d'un simple còctel de networking.

S'emmarca en una estratègia urbana més àmplia i necessària. En un món postpandèmia on el teletreball ha deslocalitzat el talent, les ciutats competeixen no només per empreses, sinó per persones. Professionals altament qualificats, emprenedors i investigadors són el nou or, i la seva presència impulsa ecosistemes d'innovació, atreu inversió i dinamitza l'economia local.

Barcelona, amb més de 180 nacionalitats convivint al seu territori, part amb un avantatge considerable. Tanmateix, el repte, com es va destacar en diverses intervencions, ja no és només atreure, sinó integrar i retenir. Facilitar l'arribada, simplificar la burocràcia, oferir qualitat de vida i oportunitats de creixement professional són els nous fronts oberts en aquesta competició silenciosa contra altres metròpolis com Amsterdam, Berlín o Lisboa.

L'alcalde Collboni va subratllar el caràcter "dinàmic i divers" de la ciutat, posant èmfasi en la seva "gran capacitat d'innovació i una qualitat humana que ens distingeix". "Barcelona és una ciutat global a escala humana, que acull tots amb els braços oberts", va afirmar, i va convidar els assistents a participar en el Barcelona International Community Day el proper 25 d'octubre i a afegir-se a les festivitats de La Mercè.

Per la seva part, Ramon Agenjo va posar el focus en la integració, animant els nouvinguts no només a treballar, sinó a viure la ciutat en tota la seva extensió: "Integreu-vos a la seva cultura, en el seu art i gastronomia, i impacteu amb el vostre talent". El testimoni més personal el va aportar Carolina Martinoli, màxima responsable de Vueling, qui es va traslladar a la ciutat fa any i mig des de Londres. Martinoli va destacar la connectivitat com un dels actius més potents de Barcelona.

Aquest esdeveniment dona el tret de sortida a un any de celebracions especials: Barcelona Global compleix 15 anys. El que va començar el 2009 com una iniciativa d'un grup d'empreses i entitats per promocionar la ciutat a nivell internacional després de la crisi financera, s'ha consolidat avui com un actor clau en la governança de la ciutat, amb 281 socis entre empreses, universitats, centres d'investigació i institucions culturals.

La magnitud de l'Hola Barcelona! Cocktail és, en si mateixa, un missatge. Un termòmetre que indica que, malgrat els desafiaments en matèria d'habitatge o mobilitat, l'imant de Barcelona continua funcionant. La ciutat es reafirma no com una destinació de vacances, sinó com un hub de talent, diversitat i oportunitats amb projecció global.