L'assegurança obligatòria per als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), entre ells els patinets, no serà exigible aquest 2 de gener, com establia la llei que va introduir la seva obligatorietat, en no estar encara regulat i operatiu el registre en què han d'estar inscrits.

La Direcció General de Trànsit (DGT) va informar dimarts passat que, tot i que el reial decret que donarà cobertura a la inscripció dels VPM es tramita per via d'urgència, no serà possible que estigui aprovat abans del 2 de gener.

Per això, mentre es tramita la regulació del registre no serà aplicable l'obligació prèvia a l'assegurament d'aquests vehicles fins que el registre estigui regulat i operatiu.

No obstant això, en el cas de VPM de més de 25 quilos i velocitat de més de 14 quilòmetres/hora sí que hauran d'estar assegurats sense necessitat d'inscripció en el registre d'aquests vehicles, tinent de termini fins al 26 de gener.

La llei que va crear l'assegurança obligatòria per als Vehicles de Mobilitat Personal es va publicar a finals de juliol al BOE, establint el 2 de gener com a data d'entrada en vigor. A més, per aleshores el Govern espanyol hauria de posar en marxa un registre públic d'aquest tipus de vehicles.

El període d'informació pública del projecte de reglament de l'Assegurança Obligatòria de Responsabilitat Civil dels VPM, que elabora el Ministeri d'Economia, va finalitzar el 19 de desembre i el del que modifica el Reglament General de Vehicles per crear-ne el registre, elaborat pel Ministeri de l'Interior, el 16 de desembre.

Per poder contractar l'assegurança obligatòria d'un VPM, el vehicle ha d'estar inscrit al registre de la Prefectura Central de Trànsit i tenir una etiqueta identificativa amb el número d'inscripció assignat o, si escau, matrícula.

Per ara, es desconeix el termini que hi haurà per inscriure els VPM, els més coneguts els patinets elèctrics dels quals hi pot haver entre mig milió i un milió a Espanya.

Malgrat no estar en vigor l'assegurança obligatòria, la Llei 5/2025, que va modificar la Llei sobre Responsabilitat Civil i Assegurança en la circulació de vehicles a motor, aprovada el juliol passat, estableix que el Consorci de Compensació d'Assegurances (CCA) és el garant en els accidents provocats per vehicles sense assegurança en què es produeixin danys personals, encara que no cobreix els materials.

Multes de fins a 1.000 euros quan sigui obligatori

La llei preveu sancions per a aquells vehicles personals lleugers que circulin sense assegurança obligatòria a partir que aquesta sigui exigible, que poden anar de 200 a 1.000 euros.

Fins a la nova normativa, assegurar un patinet elèctric era voluntari i les companyies més importants tenen des de fa temps assegurances per a aquests vehicles, encara que ara hauran de veure si cal adaptar-los a les disposicions reglamentàries o crear també específics amb els requeriments de l'obligatori, com el capital mínim i el tipus de vehicles a assegurar.

Segons dades de la Fundació Mapfre, el 2024 hi va haver 396 sinistres en què es van veure implicats Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), un 23% més que el 2023, amb 240 ferits i catorze morts (tretze usuaris de VMP i un motorista que va morir en un sinistre amb un VMP implicat).

L'assegurança obligatòria garantirà la cobertura de responsabilitat civil en els sinistres provocats per VMP, amb imports en la indemnització per danys a les persones de 6,45 milions per sinistre qualsevol que sigui el nombre de víctimes causades; mentre que per als danys en béns és d'1,3 milions per sinistre, segons la llei.

L'assegurança obligatòria no cobreix l'explosió o combustió espontània d'un vehicle quan es guarda o transporta com a objecte o mercaderia, o es deixa estacionat en un immoble fora d'un lloc destinat a aparcament.